Kvinner og barn først

av (forfatter) og Bente Rannveig Hansen (oversetter).

Aschehoug 2018 Innbundet

Reg, en ung servitør som jobber på Titanic, ser en amerikansk millionær om bord med en vakker ung kvinne som ikke er hans kone. Juliette, som er av fornem familie, har blitt gravid uten å være gift. Under overfarten til Amerika forsøker moren å få henne koblet med en rik mann før det er for sent. Annie, en irsk småbarnsmor med fire små barn, er på vei til New York for å gjenforenes med sin mann.
I kaoset som oppstår når båten er i ferd med å synke, er det stor forvirring blant passasjerene, og mange kommer bort fra hverandre.

Persongalleriet er levende beskrevet og forliset er dramatisk fortalt. Men, ikke minst er det historiene til de som overlever som drar leseren gjennom historien. De har sine sorger og hemmeligheter som preger dem sterkt i livet etter katastrofen.

Gill Paul er fra Skottland, men bor nå i England. Hun skriver bestselgerromaner med handling fra moderne historie, som bl.a. Titanic-forliset, Krimkrigen og Den russiske revolusjon.

ISBN13 9788203372612

EAN 9788203372612

Serie Lesegleder

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1900-1914

Omtalt person Titanic (skip)

Oppdiktet personer som bygger på forliset av Titanic. Del 1 livet ombord og forliset. Del 2 om videre liv i USA. Ikke av de beste bøkene jeg har lest, men OK til avkobling.

• "Jenta fra toget" av Irma Joubert
  • "Svart landskap" av Eystein Hanssen