Kureren

Genre Krim

Omtalt tid Etterkrigstiden 1939-1945

Omtalt sted Norge Sverige Tyskland

Tildelt litteraturpris Brageprisen Åpen klasse 2015 Rivertonprisen 2015

Solid arbeid fra en som kan sitt fag. Velkomponert og spennende fortelling som beveger seg mellom tre tidslinjer. Utgangspunktet er hendelser under 2. verdenskrig som får ringvirkninger tjuefem år etter, og en sekvens i nåtiden (2015) Forfatteren veksler uanfektet mellom disse tidsepokene og føyer fint inn tidskoloritten. Romanens styrke, foruten selve plottet, er karakterene, de fremstår troverdige med sine styrker og svakheter. Terningen skulle hatt et pluss bak 5ern. Bravo!

Spennende! Og bonus at man lærer litt historie i en så god og spennende bok. Ikke for tung, dette gjør boken lett å komme igjennom. Gjennomført handling, skal lese flere bøker av samme forfatter!

Velskrevet og forsåvidt spennende, men litt for langdryg etter min smak.

Nok en ok krim. Dahl svitsjer mellom hendinger under krigen og hvordan de henger sammen med 1960tallet Spennende og godt plott, fin historiefortelling om krigens hverdag for oss ,men jeg opplevde at han gikk litt lei på slutten- Som i så mange krimbøker er storyen fin og flytende leeeenge, men når vi kommer til løsningskapitlene/kapittelet så går det ganske fort og heseblesende. Jeg savner en forfatter som tar seg tid og meisler ut slutt"spurten" på en BÅDE spennende og "rolig" måte. Har noen tips??

Jeg syntes ikke fortellingen tok tak i meg i det hele tatt. Hverken underveis eller mot slutten.

Han sitter urørlig til han hører døren til loftet bli lukket. Da hekter han på seg øreklokkene, skrur på bryteren og venter. Oppvarmingen tar tid, men snart suser det svakt. Innstillingen må finjusteres. Han søker. Det er støy fra tyske støysendere. en stemme fra Berlin, piping, korte avbrutte meloditoner. Inntil han finner London, hvor det ikke høres en lyd. Han sjekker armbåndsuret, ennå noen få minutter igjen. Han griper blyanten som han har stukket bak øret. Fukter spissen med tungen. Graver etter papiret i brystlommen på skjorten. Der lyder signalet, ba-ba-ba-bam - anslaget til Beethovens femte symfoni. Deretter oppleserens stemme. Sverre begynner å notere kodene.

Her er en kronologisk oversikt over bøker jeg har lest i år.

• "Søsteren - kriminalroman" av Kjell Ola Dahl
  • "Lazarus - roman" av Kjell Ola Dahl