Kunsten å vekke de døde

av (forfatter) og Christian Rugstad (oversetter).

Bokforl. 2012 Innbundet

Når moren dør drar Domingo Zarate Vega til Elqui-dalen og lever et godt liv blant alkoholikere, prostituerte og fattige. De kaller han Kristus fra Elqui, og snart begynner han å tro at han er den reinkarnerte Jesus Kristus.

Dominic Zarate Vega lar rettferdigheten være ledestjerne i livet. Da moren hans dør reiser han til Elqui-dalen og lever et kompromissløst godt liv blant alkoholikere, prostituerte og håpløst fattige. De kaller ham Kristus fra Elqui. Snart begynner Dominic å innse at de kanskje har rett. Er han den reinkarnerte Jesus Kristus? Domingo er gal, men er en mann som handler ut i fra sin overbevisning om rettferdighet, og (selvfølgelig) til å utnytte folks hykleri der hvor det skulle passe seg. Boken tar for seg utnyttelsen av gruvearbeidere, ensomheten til ørkenfolket, menneskets søken etter kjærlighet og følelsen av håpløshet. Dette er dagliglivet til menneskene på pampasen i Chile og forholdene virker umulige å rømme fra. Midt oppi alvoret er dette en uforglemmelig historie full av humor og surrealisme fra Latin-Amerikas nye litterære geni.

Forlag Bokforl.

Omtalt sted Chile

Da han nådde fram til perrongen, ble han straks omringet av ungene og mannfolkene, som var mer nysgjerrige enn glødende i troen, og glante som om han var et gammelt, møllspist sirkusdyr. Etter å ha takke jernbanearbeiderne for deres samaritanske gjerning og velsignet dem med en lett berøring av krusifikset - "Må Den Evige Far belønne deg, bror" - steg predikanten ned fra dresinen hjulpet av noen av de troende, som gjorde sitt ytterste for å vise ham sin respekt og aktelse.

• "Alice" av Judith Hermann
  • "Eg snakkar om det heile tida" av Camara Lundestad Joof