Kropp og sinn

Gyldendal 2012 E-bok

ISBN13 9788205429178

EAN 9788205429178

Finurlig fortellekunst
Jan Grue engasjerer, utfordrer og provoserer med novellesamlingen "Kropp og sinn".
Språket er skarpskårent, formen finslipt. Jan Grue skriver plettfritt riksmål. Han er en gjøgler som suverent kan sjonglere med sjangere, og han viser seg i denne boken som en virtuos formkunstner. Novellene hans besnærer i sin idérikdom, de imponerer med sin kunnskap, de overbeviser med sin presisjon.
Vi møter fabeldyr, tegneseriefigurer og troll.
Forfatteren spiller med litteraturhistorien, vi finner referanser til gresk mytologi, til Ibsen, til språkstriden i Norge, til science-fiction - for å nevne noe. Vi møter mye kropp, og mye sinn, i disse novellene. Det er interessant å se hvordan han utforsker det på forskjellige måter. Fra Minotauren, halvt menneske, halvt okse, som vandrer omkring i Amsterdam, til et fremtidsscenario der menneskene bruker sjangerdrakter for å leve seg inn i parallelle universer. Vi får servert sadomasochistiske scener, og en fortelling om hvordan seksualiteten omformes til død hverdagslighet. Vi møter troll og et menneske som levde sammen med en gud. Vi møter en mann som en dag oppdager at han egentlig er en tegneseriefigur. Det er ofte noe sykelig og unormalt ved menneskene vi møter.
Denne novellesamlingen har klart å holde oppmerksomheten min lenge. Den fascinerer meg fordi jeg blir stimulert til refleksjon rundt hva det vil si å være menneske: Hvor går grensene for kroppen vår? Hva er det som gjør oss til mennesker? Men jeg opplever den også som formmessig så briljant og teknisk at jeg ikke blir følelsemessig berørt. Jeg blir intellektuelt utfordret og stimulert, men Grue snakker ikke til følelsene mine. Jeg får hverken medlidenhet eller sympati med skikkelsene hans, snarere føler jeg meg frastøtt av dem. Noen av tekstene yter kanskje også mer motstand enn nødvendig, særlig de tekstene der han utforsker det å fortelle en historie i et formelt logisk eller byråkratisk språk. De blir værende hos meg som interessante tankeeksperimenter, men ikke så mye mer.
Konklusjonen er at “Kropp og sinn” er en novellesamling som appellerer mer til sinnet enn til kroppen. Uansett synes jeg dette er et verdifullt stykke litteratur som bør bli lest: Språket er meget godt, temaene pirrer interessen, utforskingen av form er spennende. Det blir i det hele tatt spennende å følge dette forfatterskapet videre!

“Han fløy ikke raskt, kanskje var han på vei hjem, kanskje var det nærmere morgenen enn jeg trodde, kanskje var han utslitt og fløy slik man går fra et langt arbeidsskift, oppstemt, men uten fjæring i skrittene, lett og tung i hodet om hverandre, med en følelse av varhet for omgivelsene som i virkeligheten er total blindhet, en tilstand der man ikke sanser noe som befinner seg utenfor ens egen kropp, utenfor grenselinjen av hud, hinsides fornemmelsen av de dumpe hjerteslagene og behovet for søvn.”

Det eneste som hjelper er kunnskap. Man må ha kunnskap. For Eyolf, tenkte jeg, gjaldt det å vite hvor han sto i verden. Å vite nøyaktig hvor han sto, og hvor stygg han var. Det er et slags konkurransefortrinn, og målet mitt har alltid vært å hjelpe ungene; som individer og gruppe.

Guder preger omgivelsene sine. De gir form til dem. Jeg har bodd så lenge i denne leiligheten at den er en del av meg, eller at jeg er en del av den. Kroppene våre slutter der vi tror de slutter. Hånden som griper, hånden som stryker. Gjenstanden former bevegelsen.

Fra novellen "Eierskap".

• "Normalia - noveller" av Jan Grue
  • "Hendelser uten navn - roman" av Marie Landmark
  • "Det blir ikke bedre - roman" av Jan Grue
  • "Kunsten og måten å nærme seg avdelingssjefen på for å be om lønnspålegg" av Georges Perec
  • "Om nettene brukar mor dråpeteljar - dikt" av Svanhild Amdal Telnes
  • "Noe svart" av Jacques Roubaud
  • "Lettiparken - fortellinger" av Judith Hermann
  • "Snu deg til meg! - det du gjør i løpet av ett mikrosekund, avgjør hvor relasjonene dine ender opp" av John Gottman
  • "Jeg har tenkt meg til de elysiske sletter - dikt 2002-2011" av Rune Christiansen
  • "Belgias sorg" av Hugo Claus
  • "Ubestemt tid - noveller" av Jan Grue