Ubestemt tid

noveller

Gyldendal 2011 Innbundet

Boken inneholder tolv noveller med tid som tema.

Nye, fabulerende noveller fra Jan Grue. Denne gangen står selve tiden på spill.

Noen ganger trenger vi kompliserte maskiner for å reise i tid, men andre ganger er det så enkelt som å tenke en tanke. Nå står du i et skogholt i Østerrike i 1889, klar til å drepe den nyfødte Hitler. Nå står du på Eidsvoll i 1814, og angrer på at du ikke tok på deg varmere klær.De tolv novellene i Jan Grues andre novellesamling, Ubestemt tid, tar for seg de uforutsigbare hendelsene og den foranderlige historien. De forklarer hvorfor vi lever i den beste og eneste av alle tenkelige verdener, og hvem som kommer til å skru av lyset og låse døren etter seg når Norge en gang i (den nokså nære) fremtiden er nedlagt, demontert og solgt til utlandet.

ISBN13 9788205410442

EAN 9788205410442

Det er lett å ta feil. Den indre monologen er så høylytt og så ustanselig hos de fleste av oss at vi har lett for å tro at den er bevisstheten vår.

Litteraturen har slått rot i meg. Hvorfor ville jeg ellers ha tatt fatt på arbeidet med å skrive dette? Det er ikke fordi jeg har lyst, tro meg. Det er en besettelse mer enn noe annet.

Jeg lærte mye om meg selv i løpet av denne fasen. Ikke alt var like behagelig å bli klar over. Idet jeg fulgte meg selv som en skygge, så jeg det jeg hadde gjort og hørte det jeg før hadde sagt, uten riktig å tenke slik jeg hadde tenkt, og uten de indre beveggrunnene og rasjonaliseringene fremsto jeg, naturlig nok, langt mindre sympatisk enn jeg hadde håpet på.

I overgangen fra den julianske til den gregorianske kalender, i det attende århundre, forsvant det opptil flere uker, og det under svært lite dramatiske omstendigheter.

Det er det som skjer når man leser for mange bøker: forsøkene på å begå poesi sniker seg inn overalt.

Bøker jeg har lest i 2013.

• "Den elektriske skogen - noveller" av Svein Roger Nilsen
  • "Alt under kontroll - noveller" av Jan Grue
  • "Kropp og sinn - noveller" av Jan Grue
  • "Karakterer - etter La Bruyère" av Thomas Lundbo
  • "Lille hjelper - roman" av Cesilie Holck
  • "Massemenneske - roman" av Anders Malm
  • "Det blir ikke bedre - roman" av Jan Grue
  • "Blindedikt - dikt" av Øyvind Berg
  • "Kunsten og måten å nærme seg avdelingssjefen på for å be om lønnspålegg" av Georges Perec
  • "Konstruksjon og inderlighet - essays" av Trude Marstein
  • "Langsang - et flytans habitat" av Aina Villanger