Kristianes reise

et kvinneportrett

1833-1873

Emilia 2005 Innbundet

Boken er en rekonstruksjon og en gjendiktning av et kvinneliv på 1800-tallet, basert på brev og dagbøker etterlatt av Kristiane Boeck og hennes mann, Johan Willoch Erichsen. Kristiane Boech er et barn av sin tid. Borgerskapets kvinner sperres inne i konvensjonenes jerngrep, uten håp om annen livsutfoldelse enn den ekteskapet kan tilby. Men Kristiane er et begavet barn fra en ressurssterk familie. Hun vil bygge sitt liv på ordene, og gjennom språket kjemper hun for en friere eksistens for seg og sine medsøstre. Hun er selv bundet av konvensjonene, inntil hun trosser dem i møtet med en mann som er langt yngre enn henne selv. Gjennom dagbøkene og brevene får vi del i et inderlig kjærlighetsforhold som satte henne fri.

Kristianes reise er en rekonstruksjon og en gjendiktning av et kvinneliv på 1800-tallet, basert på et omfattende materiale av brev og dagbøker som Kristiane Boeck og hennes mann, Johan Willoch Erichsen, etterlot seg. Av disse gulnede bladene springer det ut en livshistorie som griper leseren om hjertet. Ikke fordi den er enestående . snarere speiler den en klassisk kvinneskjebne vi kjenner så altfor godt fra viktoriatidens litteratur. Dengang borgerskapets kvinner ble sperret inne i konvensjonenes jerngrep, i krinoline og korsett; uten håp om annen livsutfoldelse enn den ekteskapet kunne tilby. I så måte var Kristiane Boeck et barn av sin tid. Men hun var et usedvanlig begavet barn, fra en ressurssterk familie, og i hennes store og livlige korrespondanse ser vi tidens motsetninger møtes og brytes. Kristiane ville bygge sitt liv på ordene. I språket var hun forut for sin tid, og gjennom språket kjempet hun for en friere eksistens for seg og sine medsøstre. Men hun var selv bundet av konvensjonene, inntil hun trosset dem i møtet med en mann langt yngre enn henne selv. Gjennom dagbøkene og brevene får vi del i et inderlig kjærlighetsforhold som satte henne fri. Men det ble også opptakten til Kristianes siste reise. Med Kristianes reise har Sonja Lid føyd et nytt kapittel til norsk kvinnehistorie, og gitt oss gleden av å lære en ny, spill levende formor å kjenne. Hun lærer oss noe om de terskler vi må over for å innhente oss selv og bli til dem vi er. En bevegende og sann fortelling om en reise i liv og død.

Forlag Emilia

Utgivelsesår 2005