Kon-Tiki og jeg

av (forfatter) og Erik Hesselberg (illustratør).

A. K. Hesselberg 2003 Heftet

Forfatteren var Kon-Tikis navigatør og Thor Heyerdals barndomsvenn. Her forteller han sin egen historie om reisen fra Kirkebakken Borre til de polynesiske øyene.

Forfatter og illustratør: Erik Hesselberg

Erik Hesselberg (1914-1972), Kon-Tikis navigatør, var en fargerik mann full av gode historier om sitt eventyrlige liv til sjøs og som kunstner.

«Jeg kjenner en artig kunstmaler... Han er en diger rusk av en kar som kan spille gitar og er full av moro... Jeg kjenner`n fra guttedagene og har hatt`n til følge på mange poseturer i fjellene hjemme ...» Skriver Thor Heyerdahl

Som Thors barndomsvenn og med styrmannseksamen i lomma, var Erik et selvskrevent medlem av Kon-Tiki ekspedisjonen. Etter Kon-Tiki ferden bygget han sin egen havseiler «Tiki» og dro ned til Middelhavet hvor han levde i mange år. Her malte og skrev han. Her komponerte han sin egen gitarmusikk og sine viser. Her møtte han mange av den tids kjente kunstnere som Tati, Simenon, Cousteau og Picasso og innledet et langt samarbeid med kunstnervennen Carl Nesjar.

«Når jeg som medlem av Kon-Tiki ekspedisjonen blar igjennom Eriks bok, så opplever jeg hele ekspedisjonen på nytt der begivenhetene trer fram i en levende og munter form, som utvilsomt vil appellere til både voksne og barn. Eriks tegninger sier mer enn ord.» Knut M. Haugland, radiotelegrafist på Kon-Tiki

«Den amerikanske filosofen Henry D. Thoreau sa at om en mann gikk i en annen takt enn andre folk, kunne det komme av at han hørte en annen trommeslager. Erik gikk i en litt annen takt enn de fleste. Kon-Tiki ferden passet helt perfekt for ham. Her var det god tid til å spille gitar og synge, komponere viser, tegne og skjære ut treskulpturer. Erik hadde mange talenter. Han var en fremragende akvarellmaler og tegner og han var enestående som «raconteur» - historieforteller. «Kon-Tiki og jeg» utstråler en varme som få andre reiseskildringer har.» Carl Nesjar, kunstner

«Kon-Tiki og jeg» er Erik Hesselbergs muntre, lærerike og høyst personlige beretning om turen fra Kirkebakken Borre til de polynesiske øyene. Boken ble populær verden over og er blitt oversatt til over 15 språk.

Forlag A. K. Hesselberg

Utgivelsesår 2003

Omtalt sted Polynesia Stillehavet

Omtalt person Thor Heyerdahl Erik Hesselberg

Erik Hesselberg har et varmt blikk for det lille i det store og det store i det lille - som vorspiel til filmen, er denne av det slaget du ikke har lyst til å forlate.

Oppdateres løpende

• "Tigris - på leting etter begynnelsen" av Thor Heyerdahl
  • "Åleevangeliet - fortellingen om verdens mest gåtefulle fisk" av Patrik Svensson
  • "Gulosten - liv i helvete 1914-1921" av Kristian Krohg-Sørensen
  • "Fatuhiva - tilbake til naturen" av Thor Heyerdahl
  • "Thor Heyerdahl - mannen og verden" av Ragnar Kvam
  • "Ra" av Thor Heyerdahl
  • "Thor Heyerdahl - mannen og havet" av Ragnar Kvam
  • "Aku-Aku - Påskeøyas hemmelighet" av Thor Heyerdahl
  • "Gubben og katten på telttur" av Sven Nordqvist
  • "Om tyranni - tjue ting vi kan lære av det tjuende århundre" av Timothy Snyder
  • "På jorda er vi glimtvis vakre - roman" av Ocean Vuong
  • "Skugga-Baldur - et folkeeventyr" av Sjón