Thor Heyerdahl

mannen og verden

Gyldendal 2008 Innbundet

Denne biografien handler både om Thor Heyerdahls livshistorie og hans profesjonelle karriere. Boken skildrer Thor Heyerdahls liv fra han som 33-åring blir verdensberømt etter Kon-Tiki-ferden, og fram til han som 55 år gammel leder den andre Ra-ekspedisjonen. Forfatteren beskriver bl.a. hvordan Heyerdahl møtte motstand i det vitenskapelige miljøet, men nektet å innordne seg etter vitenskapelige metoder. Dette er andre bind i biografien om Thor Heyerdahl. Har litteraturliste og personregister.

Han torde å stille spørsmål som ingen andre gjorde. Han ønsket at hans ekspedisjoner skulle bringe mennesker og kulturer nærmere hverandre. Mannen og havet ble en bestselger. Biografien fulgte Thor Heyerdah til og med Kon Tiki-ekspedisjonen i 1947. Thor Heyerdahl erobret verden .; som forfatter, som fremragende kommunikator, som tidlig miljøforkjemper og som leder for en rekke berømte ekspedisjoner. Mannen og verden tar leseren med til Galapagos, Påskeøya, Tucume i Peru og til Maldivene. Som så mange berømtheter før ham betalte Heyerdahl en høy personlig pris for sin suksess.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205328198

EAN 9788205328198

Serie Thor Heyerdahl-biografi (2)

Omtalt person Thor Heyerdahl

En meget fascinerende biografi om Thor Heyerdahl i perioden fra han var 33 til 56 år. Påskeøya, RA-ferdene, brudd med Liv og på nytt gift med Yvonne. Levende beskrevet, mye fakta, bilde rog kart. Les mer i bloggen min hvis du vil HER

• "Thor Heyerdahl - mannen og mytene" av Kvam, Ragnar, Jr
  • "Påskeøya - en gåte blir løst" av Thor Heyerdahl
  • "Eventyret og livsverket" av Thor Heyerdahl
  • "Grønn var jorden på den syvende dag" av Thor Heyerdahl
  • "Ra" av Thor Heyerdahl
  • "Vår glemte polarhelt - Carsten Borchgrevink og Southern Cross-ekspedisjonen 1898-1900" av David Vogt
  • "Pyramidene i Tucume" av Thor Heyerdahl
  • "Forlis - Barentshavets uløste gåter" av Alf R. Jacobsen