Knokkelkvinnen

blant de døde i Rwanda, Bosnia, Kroatia og Kosovo

av (forfatter) og Hilde Sophie Plau (oversetter).

Humanist forlag 2006 Innbundet

Vi følger forfatteren gjennom fire år på oppdrag for FNs krigsforbryterdomstol i Rwanda, Bosnia, Kroatia og Kosovo i forbindelse med utgravinger av massegraver og identifisering av ofre for folkemord.

I 1994 var Rwanda åsted for folkemord. To år senere ble 23 år gamle Clea Koff sendt til Rwanda på oppdrag for FNs krigsforbryterdomstol som den yngste av et team på 16. Som rettsantropolog stod hun med begge beina i massegravene og undersøkte ofrenes levninger, identifiserte dem og fastslo hvordan de var blitt drept. Vi følger Clea på oppdrag for FN i Rwanda og Bosnia, Kroatia og Kosovo, og får hennes opplevelser av grusomhetene hun ser og funnene hun gjør i møte med noen av de verste overgrepene i det tjuende århundre. Denne boka forteller at drapsmenn og ofre alle er mennesker, og hvilken viktig, men tøff oppgave de som skal skape rettferdighet etterpå har. Clea Koffs sterke beretning er gripende og skremmende - samtidig som Cleas glødende engasjement gir håp.

Forlag Humanist forlag

Utgivelsesår 2006

Genre Personlige beretninger

Omtalt tid 1990-1999

Omtalt sted Rwanda Balkan

En interessant bok som forklarer hvordan ansatte i internasjonale hjelpeorganisasjoner jobber og hva som skjer under og etter en krig. Gode skildringer.

I årevis hadde jeg vært klar over at mitt mål var å bidra til å stanse brudd på menneskerettighetene ved å vise fremtidige mordere at knokler kan snakke.

• "På vei til en venn - roman" av Niels Fredrik Dahl
  • "Paula" av Isabel Allende