Kjøpt og underbetalt

om (ikke) å klare seg i Amerika

av (forfatter) og Hege Mehren (oversetter).

Oktober 2004 Heftet

Millioner av amerikanere jobber fulltid, året rundt, for luselønn. Forfatteren bestemte seg for å slutte seg til dem, for å finne ut hvordan man kan overleve på seks eller syv dollar timen. Hun tok de jobbene hun kunne få og bodde på det billigste stedet hun kunne finne. Hun taler på vegne av en gruppe arbeidere som ofte er for slitne og manipulerte til å snakke for seg selv.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2004

Serier Oktober politikk Oktober pocket

Omtalt sted USA

Den amerikanske forfatteren Barbara Ehrenreich var helt ukjent for meg før jeg leste en artikkel her i A-magasinet 7. juni 2019. Da sier hun følgende om boken jeg har kjøpt og lest, Kjøpt og underbetalt Om (ikke) å klar seg i Amerika:

«Da interessen for helse skjøt fart med forbrukerkulturen på 80-tallet, jobbet Barbara Ehrenreich som journalist. I starten var hun en «konvensjonell» journalist som intervjuet folk og fikk historiene deres på trykk. Problemet var bare at redaktørene ønsket seg mer glamorøse saker, temaer som fattigdom og sosial og økonomisk ulikhet ble sett på som usexy og kjedelig.
– Interessen for de tingene jeg ville skrive om, var forsvinnende liten. I stedet ble jeg oppmuntret til å skrive mer om «feminine» ting, som amerikanske førstedamers motevalg, eller hemmeligheten bak kvinnelige lederes vei til suksess, har Ehrenreich fortalt tidligere.
Hun fikk riktignok skryt for å gi «en stemme til de stemmeløse», men følte ikke at artiklene hennes utgjorde noen forskjell i praksis.
Få brydde seg. Velferdsordningene ble dårligere. Fagforeningene smuldret opp. Kløften mellom de rike og de lavtlønnede fortsatte bare å vokse, til Ehrenreichs fortvilelse.
Til slutt så hun bare én løsning: Å gå enda dypere inn i stoffet redaktørene ikke ville ha – gjennom å skrive bøker.
Det viste seg å være et klokt valg. Boken Kjøpt og underbetalt ble både en bestselger og blåste liv i debatten om lønn og arbeidsvilkår for såkalte lavstatusjobber. Ehrenreich, som hadde gått undercover og stått i flere av jobbene mens hun skrev den, ble kalt for «modig».
– Mitt svar til dem som kalte meg modig, var: Millioner av mennesker utfører disse jobbene hver eneste dag gjennom hele livet – har dere ikke lagt merke til dem?
I dag bruker hun aldri ordet «ufaglært» om noens arbeid lenger.
– Hver eneste jobb krever ferdigheter, intelligens og konsentrasjon, og de bør betales etter det, sa Ehrenreich i takketalen hun holdt da hun mottok Erasmus-prisen (tildeles personer eller institusjoner som har ytet særlige bidrag til fremme av europeisk kultur, red.anm.) i Amsterdam i fjor.»

Mer om boken i dette blogginnlegget - link

Vaktmestere, vaskedamer, grøftegravere og dem som skifter bleier på voksne er de kasteløse i et angivelig kasteløst og demokratisk samfunn

(Nesten) alle bøkene som Rory Gilmore i serien "Gilmore Girls" leste eller nevnte!

Part 3 av bøkene fra Gilmore Girls ♥

• "Lokket og lurt - på (forgjeves) jakt etter den amerikanske drømmen" av Barbara Ehrenreich
  • "Livets lyse sider - hvordan den hemningsløse dyrkelsen av positiv tenkning har underminert Amerika" av Barbara Ehrenreich
  • "Tredje venstre - for en radikal individualisme" av Magnus E. Marsdal
  • "Kapitalen - Første bok" av Karl Marx
  • "Sjokkdoktrinen - katastrofekapitalismens fremmarsj" av Naomi Klein
  • "London" av Tor Åge Bringsværd
  • "En såkalt drittjobb" av Lotta Elstad
  • "Frp-koden - hemmeligheten bak Fremskrittspartiets suksess" av Magnus E. Marsdal
  • "Hjelp, hvor er landet mitt?" av Michael Moore
  • "Villskudd - sangen til Jens" av Gudmund Vindland