Villskudd

sangen til Jens

Oktober 2003 Heftet

Boka handler om Yngve. Yngve er homofil i Oslo på slutten av 60-tallet, og vi følger ham fra hans første forelskelse som 15-åring til han ender opp hos Øystein på Nesodden.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2003

Serie Oktober pocket

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted Oslo

Hvor mye vannvittighet kan man få plass til i mellom to permer. Boken var utrolig morsom og underholdende. Terningkast 6.

Skal du lese EN roman relatert til PRIDE i sommer, vil jeg anbefale «Villskudd» av Gudmund Vindland fra 1979. Handlingen er lagt til 1960-tallets Oslo, noe som gir et innblikk i hvordan det var å være skeiv før den beryktede lovparagraf 213 som forbød sex mellom menn - ble oppløst og ferden mot bedre tider startet. Vi møter den 15 år gamle arbeidersønnen Yngve og hans dypt religiøse klassekamerat, Magnus, som utvikler nære følelser for hverandre og eksperimenterer seksuelt. Men hvordan håndterer de det å finne seg selv som en minoritet, det å bli jaget av politi og det å bli avvist av helsevesenet?

I "Villskudd" har fremdeles en konservativ kirke stor innflytelse på samfunnets tilnærming til homofili, politiet jager homofile og om man tror det vil hjelpe å vende seg til lege eller selvstudium av psykologi – må man tro om igjen.. Men boken viser også en varme og "fighting spirit" som har inspirert- og bør fremdeles kunne inspirere mange til å se at det finnes en vei, man er ikke alene og at det nytter å kjempe! Og at størst av alt er kjærligheten, ikke sant?

Vi var klar over at det ville skje noe forferdelig hvis vi ble oppdaget

Det finnes mange gode bøker som har kommet ut for noen år siden. De fleste av disse er bare tilgjengelig på bibliotekene.

Dette er kanskje ikke de aller beste bøkene jeg har lest; den listen ville sett litt annerledes ut. Men noe må det være med bøker man leser mange ganger!

• "Stjerneskudd - sangen til Arne" av Gudmund Vindland
  • "Korinternes gjerninger - roman" av Gudmund Vindland