Kald angst

av (forfatter) og Erik Krogstad (oversetter).

Gyldendal 2019 E-bok

Iskald thriller om hemmelige eksperimenter på Grønland

Tupaarnaq har reist tilbake til Nuuk for å hjelpe sin eneste venn, Matthew Cave, med å finne sin halvsøster. Hun og tre venner fra Danmark forsvant i løpet av en helgetur til den avsidesliggende og forlatte by Færingehavn. Funn av blodspor i de forlatte husene vekker mistanker om at en forbrytelse har funnet sted. En mistanke som blir bekreftet da halvsøsteren plutselig ringer hjem til sin mor, med en stemme fylt av angst og redsel. En kamp mot klokken begynner.
Matthews far, Tom, var som ung soldat på Thulebasen med på et eksperiment som endte fatalt. Tom ble mistenkt for dobbeltdrap, ble tvunget til å flykte og leve i skjul.
I forbindelse med de fire ungdommenes forsvinning, vekkes den gamle Thule-saken til live, og det går opp for Matthew at han selv er en brikke i et spill som handler om liv og død, penger og makt. Han merker et stadig større press fra både Grønlands politi og det amerikanske militæret, som alle vil ha fatt i faren hans.
Kald angst er en frittstående oppfølger til Jenta uten hud.

ISBN13 9788205516373

EAN 9788205516373

Genre Krim

Omtalt sted Grønland

Her ble forfatteren aldri ferdig med å fortelle hva som skjedde i forrige bok og det ble for usammenhengende og rotete med for lite flyt for meg.

• "Francesca" av Lina Bengtsdotter
  • "Ikke min familie" av C.L. Taylor
  • "Rød desember" av Frits De Bourg
  • "Sett av den døde" av Eirik Husby Sæther
  • "Det femte offer" av J.D. Barker
  • "Dødeland" av William Shaw