Jukeboks

av (forfatter) og Nina M. Due (oversetter).

Tiden 2004 Innbundet

Johnny lever av å leie ut jukebokser til konditorier og dansesteder på den svenske landsbygda. Det er tidlig på sekstitallet, og folk har sluttet å samle seg rundt jukeboksene og sitter hjemme for å se Hylands hörna istedenfor, og de vil ikke lenger høre Elvis, men Svensktoppmusikk. Johnny er en myk, hard mann med mørk bakgrunn. Han har knapt nok vært forelsket, men har ofte hatt nattlige kvinnebesøk. Det har vært mye sprit, men nå skal han slutte. Elisabeth og sønnen Lennart kommer inn i livet hans, og de er merket av livet, som han selv.

Det som kunne vært en trist bok er isteden en varm og håpefull beretning om hvordan mennesker kan finne hverandre og en vei mot fremtiden, selv om verden rundt dem forandres. JUKEBOKSJohnny lever av å leie ut jukebokser til konditorier og dansesteder på den svenske landsbygda. Det er tidlig på sekstitallet, akkurat den tiden da folk slutter å samle seg rundt jukeboksene og sitter hjemme for å se Hylands hörna istedenfor, og hvis de mot all formodning er på kafeene, vil de ikke lenger høre Elvis, men Svensktoppmusikk. Snart er det ikke et menneske ute på kveldstid lenger. Johnny er en myk, hard mann med mørk bakgrunn. Han har knapt nok vært forelsket, men har ofte hatt nattlige kvinnebesøk. Det har vært mye sprit - men nå skal det være slutt. Langs veien finnes noen som venter på ham, Elisabet og sønnen Lennart, som er merket av livet, som han selv.Fortellingen rommer i seg en dyp kjærlighet til en epoke som er over, men er fri for klissete sentimentalitet. Det som kunne vært en trist bok er isteden en varm og håpefull beretning om hvordan mennesker kan finne hverandre og en vei mot fremtiden, selv om verden rundt dem forandres.I Jukebox finner man en enda mer fortettet stemning enn i episoderomanen Gjennomreise. Språket bærer preg av både den amerikanske hardkokte prosastilen og av naturlyrikk. Åke Edwardson (1953) er vokst opp på det smålandske høylandet, og kjenner miljøene i Jukeboks innenfra. Faren hans åpnet konditori i Vrigstad, og der sto en jukeboks.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2004

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted Sverige

Det finnes mange lister her på bokelskere.no - noen er interessante, noen nyttige, andre igjen morsomme, og noen litt mer kuriøse. Denne faller kanskje inn under den siste kategorien; har funnet frem en del bøker som jeg har lest og som ikke så mange andre bokelskere har i hyllene sine - nærmere bestemt mindre enn èn promille... Er ikke akkurat så mange klassikere eller populære bøker her, men noen kan være verdt å se litt nærmere på. Listen er satt opp helt vilkårlig - god listetitt!

Må innrømme at jeg har en forkjærlighet for svenske forfattere, og her er en del utgivelser som jeg ønsker at flere kommer til å lese. Kanskje ingen litterære klassikere, men mye her som er bra! (Bøkene er ikke rangert, bare tilfeldig lagt inn.)