Omtale fra forlaget
On 14 February 1989, Valentine's Day, Salman Rushdie was telephoned by a BBC journalist and told that he had been 'sentenced to death' by the Ayatollah Khomeini. For the first time he heard the word fatwa. His crime? To have written a novel called The Satanic Verses, which was accused of being 'against Islam, the Prophet and the Quran'. So begins the extraordinary story of how a writer was forced underground, moving from house to house, with the constant presence of an armed police protection team. He was asked to choose an alias that the police could call him by. He thought of writers he loved and combinations of their names; then it came to him: Conrad and Chekhov - Joseph Anton. How do a writer and his family live with the threat of murder for over nine years? How does he go on working? How does he fall in and out of love? How does despair shape his thoughts and actions, how and why does he stumble, how does he learn to fight back? In this remarkable memoir Rushdie tells that story for the first time; the story of one of the crucial battles, in our time, for freedom of speech. He talks about the sometimes grim, sometimes comic realities of living with armed policemen, and of the close bonds he formed with his protectors; of his struggle for support and understanding from governments, intelligence chiefs, publishers, journalists, and fellow writers; and of how he regained his freedom. It is a book of exceptional frankness and honesty, compelling, provocative, moving, and of vital importance. Because what happened to Salman Rushdie was the first act of a drama that is still unfolding somewhere in the world every day.
Forlag Jonathan Cape
Utgivelsesår 2012
Format Innbundet
ISBN13 9780224093972
EAN 9780224093972
Genre Personlige beretninger
Omtalt person Salman Rushdie
Språk Engelsk
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
For en utrolig bok! Rushdie, som måtte gå under dekke med et fiktiv navn, Joseph Anton (Joseph etter Joseph Conrad, og Anton etter Anton Tsjekhov), skriver her om disse lange, vonde årene etter denne skjebnesvangre dagen i 1989 da diktatoren i Iran, ayatollah Khomeini, utstedte sin fatwa mot forfatteren av Sataniske Vers (Khomeini har aldri lest Sataniske Vers, men en rådgiver maste om at den var sterkt blasfemisk). Rushdie skildrer med besk humor hans kamp for frihet, for ytringsfriheten. Boken er fremdeles brennaktuell i våre dager hvor kritikk av religion fortsatt kan få dødelig utfall. Likevel er ikke boken like mørk som det kan se ut til, for det er mange små glimt av glede i den, f.eks. er Salman Rushdie/Joseph Anton en familiekjær mann som elsker sin sønn, og hans venner og elskede er høyst fascinerende mennesker.
En veldig detaljert selvbiografi hvor forfatteren prøver å beskrive ni år i evig redsel for at noen skal eksekvere den dødsdom som er idømt ham av en fanatisk religiøs leder i et muslimsk land (Iran). Forbrytelsen er å ha skrevet en roman " Sataniske vers". Denne boken er skrevet som en annen persons selvbiografi. Dermed skriver han en historie om "ham" i stedet for "jeg". Hele tiden er det nettopp dette som er forvirrende, for meg. En drøss kjente personer treffes underveis, ikke å forglemme prominente personer som USA's president Bill Clinton og "Jernladyen" Margareth Thatcher , tidligere statsminister i Storbritannia. Utover det en rekke kultur-personligheter, selvfølgelig mest forfattere , de mest kjente i samtiden, og enda flere.
Dette utgjør et enormt persongalleri, men lykkeligvis trenger ikke leseren forholde seg så mye til dem. De blir mest å bruke som kulisser, et bakteppe for forfatteren gjennom sin kamp. Denne kampen er jo først og fremst en kamp for å overleve , men også å prøve å leve et alminnelig, det vil si for ham et produktivt liv. Det blir da også en kamp mot angsten, naturlig nok. Det sentrale budskap, som han heldigvis får sterkt frem, er kampen for ytringsfriheten. Noe som jo alle vil mene er uhyre viktig! Boken er meget velskrevet. Og den er spennende. To årsaker kanskje til at jeg aldri ga opp å lese den helt til slutten. Den er, tross, alt på 642 sider. Men der er et intens driv over handlingen, det hele er godt komponert , og ingen sider føles overflødige. En god bok , som jo også blir en del av litteratur - og kulturhistorien.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket" Han kom til å tenke på noe som Günter Grass en gang hadde sagt til ham om å tape: at det ga dypere lærdom enn det man fikk ved å seire."
" kjære leser,
Takk for dine vennlige ord om det jeg har skrevet.Er det meg tillatt å påpeke noe så elementært som at friheten til å skrive er nær beslektet med friheten til å lese, og at du ikke må få lesestoffet ditt utvalgt, gransket og sensurert av noe presteskap eller Krenket Samfunn? Når ble det slik at et kunstverk skulle defineres av dem som ikke liker det? Verdien av kunst ligger i den kjærligheten den skaper, ikke hatet. Det er kjærlighet som får bøker til å vare. Så vær så snill, les videre. "
" Venner var den familien man selv valgte . Goethe brukte den vitenskapelige betegnelsen WAHLVERWANDTSCHAFTEN ( Valgslektskap) for å påpeke at forbindelser mellom mennesker, som kjærlighet, ekteskap og vennskap, hadde likhetstrekk med kjemiske reaksjoner. "
Når, ville han vite, var det blitt irrasjonelt å mislike en religion , en hvilken som helst religion, og mislike den dypt og inderlig ? Når ble fornuft gitt den nye beskrivelsen ufornuft ? når ble eventyrene til de overtroiske hevet over kritikk, utenfor satirens rekkevidde? En religion var ikke en rase. Det var en idé , og ideer sto (eller falt) fordi de var sterke nok (eller for svake) til å motstå kritikk, ikke fordi de var skjermet mot den. Sterke ideer hilste avvikende meninger velkomne."
Det første han lærte var at nå visste han hvor bunnen var. Når man nådde bunnen, skjønte man hvor dypt vann en egentlig var på. Og man visste at dit ville man aldri mer."
Sidan eg er ein av dei heldige som har lang sommarferie (eller berre mykje oppspart avspasering...) så er sommaren lesetid for meg. Dette er nokre av bøkene eg har lyst å lese i sommar, enten fordi eg ser på dei som fin sommerlektyre eller fordi sommaren kan vere ein passande anledning tilå få lest bøker eg ikkje får lest ellers.