Den kalde krigen

av (forfatter) og Carsten Carlsen (oversetter).

Historie & kultur 2007 Innbundet

Boken forteller historien om hvordan den kalde krigen oppsto, og om hvordan den plutselig tok slutt. Forfatteren beskriver hva den underliggende dynamikken i konflikten var, og hvordan endringer i samfunnet var like viktige som endringer på regjeringsnivå. Den peker på hvordan den kalde krigen var preget av spionasje, konfrontasjoner og løgner, men også av politisk mot i sluttfasen. Boken er blant annet basert på overhørte og nedskrevne samtaler mellom ledere, og fremfor alt aktørenes egne ord. Med kildeliste og personregister.

Den kalde krigen, skrevet av den amerikanske historikeren John Lewis Gaddis forteller hvordan det var å leve i den kalde krigens skygge: Frykten for et kjernefysisk ragnarokk. Boken gir en oversikt over hele denne perioden - fra andre verdenskrigs slutt til Berlinmurens fall. Gaddis forteller om spionasje, kriger, konfrontasjoner og løgner, men også om stort politisk mot i den spennende sluttfasen. Gaddis viser hvordan beslutningstagere på toppen . og vanlige folk . endret historiens gang. Sammen oppnådde de en av de største triumfer noensinne for den menneskelige åndskraft: De skapte fred - og hindret en atomkrig som kunne ødelegge vår verden. Gaddis regnes som USAs ledende historiker på sitt felt. Denne boken er nå oversatt til 18 språk og er i Norge utgitt av forlaget Historie & Kultur.

Forlag Historie & kultur

Utgivelsesår 2007

Omtalt tid 1945-1999

• "Ti dager som rystet verden - den klassiske øyenvitneskildringen fra bolsjevikrevolusjonen i 1917" av John Reed
  • "1917 Petrograd - fanget i den russiske revolusjonen" av Helen Rappaport
  • "Det russiske imperiet - fra sammenbrudd til triumf" av Halvor Tjønn
  • "Tredveårskrigen - en europeisk katastrofe 1618-1648" av Dick Harrison
  • "Veien til ufrihet - Russland, Europa, Amerika" av Timothy Snyder
  • "Råskapens Europa - kontinentet i kjølevannet av andre verdenskrig" av Keith Lowe
  • "Miraklet ved Litza - Hitlers første nederlag på Østfronten" av Alf R. Jacobsen
  • "Dødsmarkene - Europa mellom Hitler og Stalin" av Timothy Snyder
  • "Svaret - Haakon & Maud VI" av Tor Bomann-Larsen