Jord

av (forfatter) og Hilde Stubhaug (oversetter).

Gyldendal 2013 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Et uhyggelig og febrilt familiedrama fra kritikerroste og prisbelønnede David Vann, forfatteren av Legender om et selvmord og Caribou Island.

Året er 1985. 22 år gamle Galen lever i et usunt avhengighetsforhold til moren i et isolert hus, omkranset av en enorm frukthage. Han vet ikke hvem faren er, bestefaren er død, og bestemoren, som er i ferd med å miste minnet, er plassert på et pleiehjem. Galen og moren hans lever på midler fra familien, og nå har tanten hans Helen og den sytten år gamle kusinen Jennifer bestemt seg for å slå kloa i pengene.
Galen er en søkende ung mann som ønsker å fri seg fra det legemlige og komme i dypere kontakt med det sjelelige: Han vil bli vektløs som luft, han vil gå på vann. Men stilt overfor sine egne mørke demoner, taper han, og snart befinner han seg på forbudt område. Han har seksuelle fantasier om sin promiskuøse kusine, og han drømmer om å kvitte seg med den dominerende moren som holder ham fast i en klam følelsesmessig skruestikk.
Da den lille familien legger ut på en hyttetur, øker spenningene. Galen avsløres i en kompromitterende.situasjon med kusinen, og snart går den sjokkerende sannheten opp for ham om hvor langt han er villig til å gå for å oppnå den sjelelige forandringen han søker.
En ubehagelig og insisterende roman som med stor presisjon og nådeløs ærlighet skildrer en familie som er i ferd med å bli ødelagt av usunne bindinger, misforstått kjærlighet og en mørk fortid.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788205426955

EAN 9788205426955

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted England

Det er ikke første gang David Vann utforsker det komplekse forholdet mellom barn og foreldre, men denne gangen tøyer han strikken langt og enda lenger. I romanen “Jord” forteller han en dyster og mørk historie om en familie som ikke bare allerede har gått i oppløsning, men hvor alle gjør alt de kan for å slite hverandre i stykker før de går under.

Hovedpersonen i “Jord” er Galen, en ung mann i begynnelsen av 20-årene som bor alene sammen med moren på landsbygda i California. Man blir raskt inneforstått med at de to har et spesielt forhold, preget av sære vaner og måter å kommunisere på. Hver dag drar de på besøk til bestemoren til Galen som er plassert på gamlehjem, mot sin vilje. Galen tror det er fordi moren vil snylte på bestemorens penger, mens moren hevder at hun gjør det av kjærlighet, fordi den gamle viser tegn til senilitet og kan ende opp med å skade seg selv. En dag de kommer hjem etter et besøk på gamlehjemmet, har tanten Helen og tenåringsdatteren Jennifer dukket opp.

Omgangen mellom de fire utvikler seg snart til en bisarr og negativ spiral av spydigheter, trusler og krangel om penger, med den svarte familiehistorien som bakteppe. Alle de kvinnelige karakterene er dominerende og manipulerende på hver sin måte; og der Jennifer bruker sin seksualitet og erfaring til å snurre uerfarne Galen rundt lillefingeren, er det tydelig at både Helen og søsteren utøver makt over sine barn. Og bestemoren, er hun egentlig så glemsk som hun later som? Er det sant at hun ble slått og dratt etter håret av sin avdøde mann, Galens bestefar som alltid hadde alkoholånde og en manisk trang til å jobbe fremfor å ta vare på familien?

Mens vi følger de ytre konfliktene mellom den lille familien på ett plan, bygger det seg opp en minst like dramatisk konflikt inne i Galens hode. Han er jomfru, har ingen utdannelse og bor alene sammen med moren uten å en gang vite hvem faren er. Galen er i en evig drakamp med seg selv fordi han både elsker og hater moren; hun har gjort ham hjelpeløst avhengig av henne, og skapt et hjem som både holder ham fanget og samtidig gir ham trygghet. Han leter etter en rømningsvei som kan ta ham ut av hatet mot familien og det konforme, men det ene forsøket etter det andre mislykkes. Han dukker ned i det spirituelle, mediterer og leser “Siddartha”. Han går barbeint på kull, legger seg naken på bakken for å omsluttes av naturen og forsøker å bli vektløs og gå på vannet, men klarer ikke å løsrive seg nok til å oppnå åndelig frihet. Den seige, uslitelige strengen som binder ham til jorda og nekter å gi slipp, er moren.

“Jord” er visuelt helt perfekt. Den er full av lukter, farger og stemninger, av forfall, råskap og uuttalte følelser så desperate at de ligger tjukt i lufta og dirrer. Som leser føler man nesten et fysisk ubehag, som en våt ullgenser rett mot huden som stikker, klør og gjør at man nesten ikke får puste.

David Vann bruker 130 sider på det endelige oppgjøret mellom mor og sønn. Han drar det hele sakte ut, med nitidige og detaljerte beskrivelser av hver setning som ytres og hver bevegelse Galen foretar seg. Det er et godt bilde på hva som foregår inne i hovedpersonen, for han vet ikke sitt eget beste, han er ikke sikker på om det han gjør er rett eller galt, og tvilen kommer til uttrykk i handlingene og bevegelsene. Han må hele tiden overtale seg selv til å fortsette, og undertrykke stemmene i hodet som ber ham om å stoppe. “Jord” skildrer den evige runddansen av kjærlighet og hat mellom barn og foreldre på flere plan, og stiller spørsmålet om hvorfor man aldri klarer å rive seg løs fra opphavet. Når Vann til slutt setter to streker under svaret, er det en ekkel og dyster likning han har fått til å gå opp.

Den boka!

Dette var en "annerledes" bok... Et veldig godt språk, men krypende ekkel. Satt hele tiden og ventet på at det skulle komme til et klimaks, og det kom... God bok!

Vet du hvordan det er å ikke huske?
Nei.
Det er som å være ingen, men likevel måtte leve.

Moren med dypere linjer rundt munnen enn han hadde lagt merke til før, som om leppene var adskilt fra resten av ansiktet hennes, lagt til i etterkant. Øynene begravd i for store øyenhuler. Bølgene i håret formet og ikke festet. Hun så fabrikkert ut, puslet sammen, oppfunnet.

Legger inn bøker jeg vil lese og føle jeg burde å lese. Enten har tenkt å låne dem, kjøpe dem eller har den i hyllen ulest. Gi gjerne tips om du har noen gode bøker.

• "Goat mountain" av David Vann
  • "Lang" av Kjell Westö