Fint akkurat som det er

historier fra Wyoming

av (forfatter) og Ragnhild Eikli (oversetter).

Pax 2009 Innbundet

Novellene i denne samlingen strekker seg over århundrene og fanger opp historiene til dem som har prøvd å skape et liv i Wyoming, fra de innfødte indianerstammene, til cowboyene og settlerne, fram til dagens rancheiere og småbønder i oljeboomens tidsalder, med et par avstikkere ned i selveste Helvetet. Dette er forfatterens tredje samling av Wyoming-historier.

I Fint akkurat som det er tar Annie Proulx oss med til det landskapet vi allerede kjenner så godt fra Brokeback-fjellet og fra de andre historiene i hennes tidligere novellesamlinger fra Wyoming. Dette er usentimentale, røffe, burleske og brutale fortellinger fra det amerikanske Vesten - et Vesten som har svært lite til felles med mytenes 'gode, gamle dager'. Tidsmessig spenner novellene over flere århundrer, og gir oss stemmene til dem som har prøvd å skape seg et liv i dette ugjestmilde landskapet: fra de innfødte indianerstammene, til cowboyene og settlerne, til dagens ranch-eiere i oljeboomens tidsalder - med et par avstikkere ned i selveste Helvete. Som alltid skriver Proulx slepent, knapt og formfullendt.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2009