Jesusdokumentene

et kritisk blikk på kristendommens historie

av (forfatter) og Dag Biseth (oversetter).

Bazar 2008 Heftet

Forfatteren har opparbeidet seg tilgang til skjulte arkiver, hemmelige selskap og antikvitetshandlernes underverden. Gjennom disse kildene utforsker han det religiøse og politiske klimaet i tiden rundt Jesu fødsel og oppvekst. Han tar opp uoverensstemmelser og skjevfremstillinger hos de viktigste historikerne i Jesu tid, og viser hvor stor innflytelse disse historikerne har hatt på allmenne oppfatninger om Jesus. Kan bildet Kirken har skapt av Jesus, være feil? Hva slags interesser lå bak sammensetningen av tekster i Det nye testamentet? Kan Jesus ha overlevd korsfestelsen? Med litteraturliste og register.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2008

All historie er myte, en fortelling som er skapt for å gi mening til de få hendelsene vi faktisk kjenner til. Fortiden er en hypotese som stilles opp for å forklare og rettferdiggjøre nåtiden.

• "Gåten Maria Magdalena - konspirasjonen om Jesus og Maria Magdalenas ættelinje" av Laurence Gardner
  • "Magnus den gode" av Øystein Morten
  • "Modernitetens okkulte inspirasjon - Giordano Bruno og arven etter Hermes Trismegistos" av Frances A. Yates
  • "Kodens hemmeligheter - en uautorisert veiviser i mysteriene bak Da Vinci-koden" av Daniel Burstein
  • "Millennium - de siste tusen års historie" av Felipe Fernandez-Armesto
  • "Himmlers herrefolk - jakten på den ariske rases opprinnelse" av Heather Pringle
  • "Kampen om Dødehavsrullene - Dødehavsrullenes eksplosive innhold og kirkens konspirasjoner for å holde dem skjult" av Michael Baigent
  • "Oldtidens religioner - midtøstens og middelhavsområdets religioner" av Ingvild Sælid Gilhus
  • "Russland blir til - fra vikingene til Ivan den grusomme" av Halvor Tjønn
  • "De gnostiske evangelier - evangeliene som Kirken holdt skjult" av Elaine Pagels
  • "Jødehat - antisemittismens historie fra antikken til i dag" av Trond Berg Eriksen
  • "Historiens hemmeligheter - myter, magi og mysterier fra Atlantis til Harry Potter" av Jan Bojer Vindheim