Jeg ventet på deg

Gyldendal 2004 Innbundet

Jon og Sara er på vei til mot hytteferie, da de kommer midt oppi en bilulykke. En ung mann dør og en kvinne overlever. På et merkelig vis blir de bundet til denne kvinnen, og sommeren forandres på måter de ikke kunne ha forestilt seg.

Stilsikkert om livets møte med døden. Samboerparet Jon og Sara er på vei mot hytteferie og rolig sommerstemning, og er helt uforberedt på synet som møter dem etter en sving: En bilulykke, og på asfalten ligger en ung mann som livet langsomt siver ut av. Ved siden av veien sitter en uskadd ung kvinne i tungt sjokk. Dødsulykken binder Jon og Sara på et merkelig vis til den overlevende unge kvinnen, og forandrer sommeren på måter de ikke kunne forestille seg. Jeg ventet på deg er en roman om det som skjer i og mellom tre mennesker i deres tilfeldige møte med døden. Om Annette Mattssons forrige bok:"En av bokhøstens beste utgivelser"Dagsavisen"Det er en utsøkt kvalitet i Annette Mattssons tekster"Aftenposten

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205332324

EAN 9788205332324

Ingen kan forberede seg på døden, sa han. Om den er ventet eller ikke. Ingen kan være forberedt på hvordan fraværet blir når det kommer. Det er en modning alle mennesker må igjennom. I tomrommet som oppstår etter at et menneske er borte, må noe nytt vekkes til live. Jeg er en annen nå enn da hun levde. Ved å dø har hun gitt meg ny erfaring. På en måte så er det hennes siste gave til meg.

Hunden er den eneste i livet mitt nå, sa han. Det har bestandig vært en kvinne her, jeg har hatt mor eller en kjæreste. Nå er mor død, og den siste kjæresten har forlatt meg.

• "Noe som hjelper - roman" av Mona Høvring
  • "Folk har begynt å banke på - noveller" av Bjarte Breiteig