Jakten på den virkelige Jesus

av (forfatter) og Øyvind Lauvdahl (illustratør).

Mangschou 2007 Innbundet

Boka viser hvordan historisk forskning om Jesus foregår, og den prøver å finne ut hva som faktisk er sant i alle historiene om Jesus. Den tar for seg historiske kilder som omhandler den tida da Jesus skal ha levd, og forsøker bl.a. å finne ut som det stemmer at Jesus utførte mirakler. Boka passer både for ungdom og voksne lesere.

Hvem var mennesket Jesus? Gjorde han mirakler? Eller var han en ganske alminnelig mann som ble misforstått, torturert og henrettet? Jakten på den virkelige Jesus viser ungdom hvordan de kan lese kilder og tenke selvstendig. Per-Bjarne Ravnå har doktorgrad innen antikkens historie, er oppdragshistoriker og underviser ved forskjellige universiteter og høyskoler.

Forlag Mangschou

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788291948515

EAN 9788291948515

Lærerik bok om den historiske Jesus basert på kildemateriale. Boken er et eksempel på hvordan historikeren bruker metoder for å finne frem til kunnskap om fortiden og fortidens personer. I boken kan man lære mer om tilblivelsen av evangeliene, ikke bare de som kom med i bibelen, men også andre som forskerne antar at har vært nedtegnet, men som nå er tapt (Q).

• "Seloten - historien om hvordan Jesus fra Nasaret ble Jesus Kristus" av Reza Aslan
  • "Den ukjente Jesus - nye kilder til hvem Jesus virkelig var?" av Oskar Skarsaune
  • "Nazistene" av Laurence Rees
  • "Kollaps - hvordan samfunn går under eller overlever" av Jared Diamond
  • "Odd er et egg" av Lisa Aisato
  • "Jern" av Torgrim Eggen
  • "Norsk litteraturhistorie" av Per Thomas Andersen
  • "Stalingrad" av Antony Beevor
  • "Presten" av Hanne Ørstavik
  • "Den største forbrytelsen - ofre og gjerningsmenn i det norske Holocaust" av Marte Michelet
  • "Synnøve Solbakken" av Bjørnstjerne Bjørnson
  • "Sapiens - en innføring i menneskehetens historie" av Yuval Noah Harari