Islamisme

ideologi og trussel

av (redaktør), Bernt Hagtvet (redaktør) og Nik. Brandal (redaktør).

Dreyers forlag 2016 Heftet

Hva er islamisme? Hva er likhetene og forskjellene mellom ulike bevegelser som blir kalt islamistiske? Hva ønsker islamistene å oppnå? Hvilken trussel representerer de? Hva er forholdet mellom ideologien islamisme og religionen islam? Hvordan skal de vestlige demokratiene forholde seg til islamisme?

Dette er spørsmål som er høyst dagsaktuelle 15 år etter terrorangrepene 11. september 2001, etter flere år med borgerkrig i Syria og fremveksten av IS. Det er også spørsmål som er av avgjørende betydning når Europa skal motta og integrere hundretusener av flyktninger og migranter fra den muslimske verden i årene framover.

I Islamisme nærmer bidragsyterne seg disse problemstillingene fra ulike vinkler og ulike forståelser. Formålet med denne boka har ikke vært å komme frem til en felles forståelse, men å rydde grunnen for en kunnskapsbasert debatt i stedet for den skyttergravskrigen som til nå har vært rådende. Dette er den sjuende boka i en serie om totalitarisme, ekstremisme og demokrati i regi av Nettverk for studier av totalitarisme og demokrati (NEST) ved Universitetet i Oslo.

Forlag Dreyers forlag

Utgivelsesår 2016

Språk Bokmål Flerspråklig Dansk

Fantasier om en global umma har vært en integrert del av islamske aspirasjoner for verden helt siden Profetens dager.

• "Jomfruhinner og hijab - hvorfor Midtøsten trenger en kjønnsrevolusjon" av Mona Eltahawy
  • "Norsk islam - hvordan elske Norge og Koranen samtidig" av Mohammad Usman Rana
  • "Islam på norsk - moskeer og islamske organisasjoner i Norge" av Kari Vogt
  • "Som om Gud ikke finnes - hva skjer når livet sekulariseres?" av Magnus Malm
  • "Meningen med livet" av Einar Duenger Bøhn
  • "Da gud ble til - om religionenes utviklingshistorie" av Kjell Kristensen
  • "Norsk kirkehistorie" av Bernt Torvild Oftestad
  • "Fryktens makt - frihet eller taushet i terrorens tid" av Vebjørn Kroll Selbekk
  • "Islam - tradisjon, fundamentalisme og reform" av Kari Vogt
  • "Opplysningstidens kvinner - lad dem studere, lad dem regiere" av Elisabeth Aasen
  • "Tjue - roman" av Espen Haavardsholm
  • "Sekter" av Audhild Skoglund