Da gud ble til

om religionenes utviklingshistorie

Pax 2015 Innbundet

Det siste tiåret har den religiøse polariseringen økt.
"Da gud ble til" gir en bred innføring i ulikhetene og - ikke minst - de uventet mange fellestrekkene i religionene.
Mennesket er den eneste skapningen på jorda som spekulerer over sin egen eksistens. Som fabulerende vesener har vi utvist en forbløffende skaperkraft. Resultatet er et stort antall myter, legender og religiøse trosretninger. Hva ligger bak våre bestrebelser på å skape en åndelig himmel over våre korte og strevsomme liv?
Hvordan har våre forestillinger om det guddommelige blitt til, og hvordan har religiøsiteten utviklet seg fra menneskehetens "barndom" og frem til i dag?
Religionene kan ha en skremmende, ideologisk kraft og skape store konflikter. I dag sitter vi igjen med et åndelig univers med et fåtall verdensreligioner, med kristendommen og islam som de ubestridte vinnerne.
Samtidig er et økende antall mennesker ikke-troende.
Verdenssamfunnet har endret seg dramatisk siden dampmaskinens inntog. Vi har fått ekstrem vekst, ekstreme konflikter, miljøproblemer og dramatiske følger for livsmangfoldet på jorda. Har religiøs stormannsgalskap spilt en rolle i denne utviklingen?

Forlag Pax

Utgivelsesår 2015

Etter en vid historisk tilnærming til det religiøse, tar boka i andre del tak i aktuelle problemstillinger og holder deg fast helt til siste side. Les og lær (om du ikke kan alt fra før da).

Vi har en velutviklet evne til å fortrenge morgendagens problemer til fordel for dagens fornøyelser, og en hang til å være grunnløse optimister på egne vegne.

Hegelianeren Ludwig Feuerbach levde fra 1804 til 1872. Han arbeidet med religionenes utviklingshistorie, og var inspirert av den greske filosofen Xenofanes, som 500 år før vår tidsregning hevdet at mennesket har skapt gudene i sitt eget bilde. Med kristendommens seier ble slike tanker forvist til de mørkeste kjellercellene i Vatikanet. Først etter opplysningstiden kunne de fremmes i offentligheten igjen, med fundamentale spørsmål som:

Hvem har skapt skaperguden som har skapt alt?

Ludwig Feuerbach snudde problemstillingen på hodet. Han mente at den Gud som kristenfolk tilber, egentlig er dem selv. Religiøsitet utgjør en narsissistisk forståelse av menneskets plass og betydning i verden. Feuerbachs radikale kritikk av kristendommen fikk stor betydning for andre tyske filosofer, deriblant Friedrich Nietzsche, Karl Marx og Friedrich Engels.

For kongsemnene i vikingtiden var det viktig å påberope seg et slektskapsforhold til gudene. For å beholde makten, måtte de vise at de hadde gudenes gunst. Skjebnetroen sto sterkt, og nornene utstyrte hver enkelt med en skyts- eller verneånd. Høvding- og kongemakten var basert på ustabile allianser. Det var ikke nok å vise til et guddommelig slektstre, man måtte også vise at man seilte i medvind gjennom livet, at man hadde gudene på sin side i all sin ferd. Disse trosforestillingene lå bak erobrings- og eventyrlysten som preget vikingene.
Den norrøne religionsutøvelsen var som den gresk-romerske først og fremst et familiært anliggende. Der den enkelte bonde, jarl, høvding eller konge sørget for at det ble blotet når og på den måten det skulle. Det vanlige var å holde høstblot, midtvintersblot og sommerblot. De velstående bøndene og stormennene satte opp hov på gårdene sine. Det fantes også større, felles hov i kaupangene.

Filosofi og vitenskap slik vi kjenner dem nå, er greske oppfinnelser. Fremveksten av den greske kulturen med hele dens voldsomme utbrudd av intellektuell aktivitet, er en av de mest iøynefallende begivenhetene i verdenshistorien. Intet liknende har inntruffet verken før eller siden.
I løpet av bare to århundrer frembrakte den forbløffende strømmer av mesterverker innenfor kunst, litteratur og vitenskap og filosofi, som har blitt målestokken for hele vår vesterlandske kultur.

Religionene ble et ideologisk forsvar for de privilegertes rett til å besitte og utøve sine privilegier. De ga en religiøs begrunnelse for at det fantes ulikhet og ufrihet.
Religionene ble verktøyer for den privilegerte makteliten som ville innprente sine undersåtter at alt som skjedde var gudenes vilje, og følgelig helligbrøde å gjøre opprør mot.

• "Gud i grunnloven" av Ingeborg Mongstad-Kvammen
  • "Norges krone - kroninger, signinger og maktkamper fra sagatid til nåtid" av Trond Norén Isaksen
  • "Bibelen - boken som formet vår kultur" av Dag Kullerud
  • "Humanisme - først og fremst et menneske" av Per Anders Aas
  • "Islamisme - ideologi og trussel" av Øystein Sørensen
  • "Seloten - historien om hvordan Jesus fra Nasaret ble Jesus Kristus" av Reza Aslan
  • "Et uønsket folk - utviklingen av en "sigøynerpolitikk" og utryddelsen av norske rom 1915-1956." av Jan Alexander Svoboda Brustad
  • "Oppstandelse" av Eivind Buene
  • "Mine ni liv" av Shabana Rehman
  • "1814 - krig, nederlag og frihet" av Rasmus Glenthøj
  • "Terror i Guds navn - hvorfor kristne, jøder og muslimer dreper" av Jessica Stern
  • "På sporet av deg selv - håndbok i slektsforskning" av Tore Strømøy