Intermezzo

av (forfatter) og Hilde Rød-Larsen (oversetter).

Bonnier norsk forlag 2024 Innbundet

En usedvanlig rørende historie om kjærlighet, familie og sorg, fra den verdenskjente forfatteren Sally Rooney.

Bortsett fra at de er brødre, virker det som om Peter og Ivan Koubek har lite felles. Peter er midt i tredveårene, advokat og bor i Dublin. Han er fremgangsrik, profesjonell og tilsynelatende uangripelig. Men i kjølvannet av farens død selvmedisinerer han for å få sove, og han sliter med å håndtere forholdet til de to kvinnene i livet hans: Hans første og evige kjærlighet Sylvia, og studenten Naomi som møter livet som en eneste lang vits.
Ivan er tjueto og en dyktig sjakkspiller. Han er sosialt klønete og en ensom ulv; sin vellykkede brors rake motsetning. Men nå, mens Ivan ennå sørger over tapet av faren, møter han Margaret. Hun er eldre enn ham og i ferd med å vikle seg ut av et turbulent forhold.
Få kan som Sally Rooney skrive dialoger som er bristeferdige av tilbakeholdt lengsel, og som skinner i all sin eleganse. I sin nye roman skriver hun om pausen i livet, den som oppstår i overgangen mellom det man forlater og det man går til.

Forlag Bonnier norsk forlag

Utgivelsesår 2024

Nydelig bok! Mesterlig "Stream of consciousness." Innsiktsfull og vakker skildring av komplisert brødrefohold og kjæresteforhold. Dette kan fort bli en vakker, rørende film eller serie. Ble ordentlig glad i hovedpersonene!

• "Ixelles" av Johannes Anyuru
  • "Skjønne verden, hvor er du" av Sally Rooney