Omtale fra forlaget
En usedvanlig rørende historie om kjærlighet, familie og sorg, fra den verdenskjente forfatteren Sally Rooney.
Bortsett fra at de er brødre, virker det som om Peter og Ivan Koubek har lite felles. Peter er midt i tredveårene, advokat og bor i Dublin. Han er fremgangsrik, profesjonell og tilsynelatende uangripelig. Men i kjølvannet av farens død selvmedisinerer han for å få sove, og han sliter med å håndtere forholdet til de to kvinnene i livet hans: Hans første og evige kjærlighet Sylvia, og studenten Naomi som møter livet som en eneste lang vits.
Ivan er tjueto og en dyktig sjakkspiller. Han er sosialt klønete og en ensom ulv; sin vellykkede brors rake motsetning. Men nå, mens Ivan ennå sørger over tapet av faren, møter han Margaret. Hun er eldre enn ham og i ferd med å vikle seg ut av et turbulent forhold.
Få kan som Sally Rooney skrive dialoger som er bristeferdige av tilbakeholdt lengsel, og som skinner i all sin eleganse. I sin nye roman skriver hun om pausen i livet, den som oppstår i overgangen mellom det man forlater og det man går til.
Forlag Bonnier norsk forlag
Utgivelsesår 2024
Format Innbundet
ISBN13 9788234718045
EAN 9788234718045
Språk Bokmål
Sider 447
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Nydelig bok! Mesterlig "Stream of consciousness." Innsiktsfull og vakker skildring av komplisert brødrefohold og kjæresteforhold. Dette kan fort bli en vakker, rørende film eller serie. Ble ordentlig glad i hovedpersonene!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketHvordan finne ut av disse følelsene i en sånn sammenheng? For ham er det ikke så vanskelig, men for henne virker det veldig vanskelig, og det får henne til og med til å gråte. Men gråtingen gjør ham rolig, ikke panisk. Kanskje fordi hun med en gang tårene begynte, kom til ham og la ansiktet mot skulderen hans. Og uansett hva hun gråter for eller tror hun gråter for, så virker det som om dette betyr noe: at hun vil kjenne armene hans rundt seg, som er det samme som han vil.
Hun nikker og ser ned i bakken. Det er vanskelig, sier hun. Jeg vet ikke. Ivan sier ikke noe, bare fortsetter å gå ved siden av henne i den kalde, skarpe luften. Fra enga ved siden av stien, bak den lave steinmuren, betrakter en liten og butt sau dem mens de går forbi, med sølvskimmer i den skitne pelsen etter regnet og fløyelssvart ansikt. Gyllengrønne åkrer strekker seg ut i det blekblå fjerne. Endeløs klar luft og lys overalt rundt dem, fylt med den vakreste risling av fuglesang.
Unnskyld, mumler hun høyt. Han venter, og så spør han: For hva da? Hånden hans i håret hennes, kjærtegnende. Jeg vet ikke, sier hun lavt. Det føles som om jeg har gjort alt feil, som om jeg har grepet alt feil an. Tungt som om i søvnen hviler hodet hennes mot ham. Det går bra, sier han. Sånn har jeg det også, hele tiden.
Hun hører musikken forandre seg brått: ledig og rask, kvikk, pludrende fram og tilbake. Pianistens hender beveger seg lekent og lett over tangentene, og hodet hennes liksom nikker i takt med den komplekse rytmen, raskere og raskere. Lysere nå, og skimrende, stiger tonene inn i mørket, jagende lette fottrinn. Tilhørerne i skjerpet og spent stillhet, samlet om lyden: å i taushet dele dette bevissthetsglimtet. Å høre og lytte sammen, å sammen følge den nesten for raske, klare bevegelsen i melodien, som løser seg opp og forsvinner i løse luften. Å i en time dele dette uten å snakke sammen. Å sitte der med andre mennesker i mørket.
van sitter og drikker av glasset sitt og ser på Margaret, hun føler presset fra øynene hans mot ansiktet mens hun fortsetter å late som om hun hører etter, som om hun smiler. Til slutt snur hun seg og møter blikket hans. De ser på hverandre uten å snakke. Det kunne ikke ha vært klarere: De tilhører samme lag, et annet enn resten av dem.