Ikke rør deg

av (forfatter) og Hilde Sophie Plau (oversetter).

Gyldendal 2006 Heftet

Timoteos tilværelse legges i grus den dagen Angela, hans 16 år gamle datter, blir bragt inn på sykehuset der han jobber. Hun har omfattende hodeskader etter en kollisjon, og legene vet ikke om de kan redde henne. Synet av datteren bringer frem minner om en hendelse som fortsatt kaster mørke skygger over livet hans. For under fasaden finnes det en mørk historie om bedrag, løgn og grenseløs lidenskap. Ved å betro seg til datteren håper Timoteo på en slags tilgivelse. Men hvor mye medfølelse fortjener han, og kan alt tilgis?

Italienske Margaret Mazzantini har hatt stor suksess med Ikke rør deg. Boken, som er solgt i over én million eksemplarer i Italia, ble tildelt den prestisjefylte Strega-prisen og er oversatt til en rekke språk. Boken er også filmet med Penelope Cruz i én av hovedrollene. Timoteos datter pådrar seg omfattende hodeskader i en kollisjon. Legene som behandler henne, vet ikke om de kan redde henne. Synet av datteren fremkaller dystre minner fra fortiden. For under Timoteos vellykkete fasade finnes en mørk historie om bedrag, løgn og grenseløs lidenskap .«Margaret Mazzantini skriver ut sin mannlige forteller i et vart, men stødig språk, og fanger inn et voldsomt spenn av følelser.» Espen A. Eik, Aftenposten«. sammen med et befriende språk og en ærlighet i forhold til historien, blir romanen stående som svært intens lesning.»Mari Nymoen, Adresseavisen«En leseverdig fortelling, egnet til debatt om verdier, samliv, løgn, sannhet og begjærets uransakelige krav.»Odd Erik Hagen, Oppland Arbeiderblad

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205348387

EAN 9788205348387

Serie Gyldendal pocket

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Jeg elsket den andre kvinnen, jeg var lei av min kone. Trist og "død". Jeg var en sånn man som ingen kvinne egentlig likte, en utro drittsekk!

Syns enda jeg har lest skremmende få av de 1001 bøkene men jobber med saken, må jo lese litt andre bøker også.

Bøker lest i September 2012

• "Lystreise - roman" av Tove Nilsen
  • "Teppefall - kriminalroman" av Kjersti Scheen
  • "Noe som hjelper - roman" av Mona Høvring
  • "Den svarte gryte" av Tove Nilsen
  • "Drømmen om havet - roman" av Ketil Bjørnstad
  • "En uskyldig tid - den eneste sanne beretningen om Jan Jakobsen, Rein Skåde, den store Herder og den skjønne Marketa Holdt" av Jonny Halberg
  • "Det er trikken i ditt liv - roman" av Yvonne C. Kuhn
  • "Juggel - roman" av Heidi Linde
  • "Svalene i Kabul" av Yasmina Khadra
  • "Det Gud ikke så" av Helena von Zweigbergk
  • "Verden forsvinner - roman" av Liv Køltzow
  • "Jenny" av Jonas Gardell