Bli din egen hjelper

100 leksjoner i mindfulness

bevisst tilstedeværelse i hverdagen

av (forfatter), Hor Tuck Loon (redaktør) og Børge Lund (oversetter).

Arneberg 2010 Heftet

Denne lille boken inneholder 100 korte læresetninger og leksjoner. Boken er ment som inspirasjon til mindfulness-meditasjon.

Forlag Arneberg

ISBN13 9788282200196

EAN 9788282200196

En bok som gir en rask innføring i noen av hovedelementene innen mindfulness. Men vil heller si at det er 100 læresetninger om mindfulness, enn at det er 100 leksjoner.
Mulig det er bare jeg som tenkte helt feil, men jeg tenkte at det ville være 100 instruksjoner i mindfulnessøvelser. Det er det ikke.

Ikke prøv å skyve vekk tankene eller stenge dem ute. Du skal simpelthen gi plass til dem, observere dem som tanker, la dem være i fred.

Ikke slik vi skulle ønske å være,
men slik vi faktisk er.

Smerte og lidelse
Aversjonen mot smerte er i virkeligheten en feilrettet aversjon mot lidelse. Forskjellen mellom smerte og lidelse har vi kansje ikke dvelt noe særlig ved, men det er en forskjell: Smerte er en uunngåelig del av livet. Lidelse er en av mange mulige reaksjoner på smerte. Lidelse kan ha sitt opphav i både fysisk og emosjonell smerte. Lidelsen involverer tanker og følelser og hvordan du skaper mening i det du opplever. LIDELSE ER OGSÅ EN DEL AV LIVET. Det å være menneske blir ofte beskrevet som å innebære uunngåelig lidelse. Men det kan være rimelig å hevde at mens smerten er uungåelig, er lidelsen valgfri.

Lidelse som respons
Det er viktig å huske at lidelse bare er ên respons på opplevelsen av smerte. Selv en liten smerteopplevelse kan utløse lidelse i form av redsel og frykt for å ha kreft eller en annen skremmende sykdom. Så snart vi har blitt undersøkt og testene viser at det ikke er noe alvorlig, tenker vi på opplevelsen av den samme smerten som ubetydelig og bare en forbigående plage. Det er altså ikke smerten i seg selv, men HVORDAN VI BETRAKTER DEN OG REAGERER PÅ DEN, som avgjør hvor mye lidelse vi opplever. Og det er lidelsen vi frykter aller mest, ikke smerten.

Ikke en flukt
Husk at du FORSØKER Å FINNE UT av smerten din, å lære av den, å bli bedre kjent med den, ikke å stoppe den, fortrenge den eller flykte fra den.

Bøker lest i September 2012

• "108 leksjoner i mindfulness - bevisst tilstedeværelse i hverdagen" av Jon Kabat-Zinn
  • "Vismannens lære - tjue leksjoner i å skape det livet du ønsker deg" av Deepak Chopra
  • "Livskilder - ord til ettertanke og vekst" av Stephen C. Paul
  • "Å mestre øyeblikket - meditasjon på sekundet" av Martin Boroson
  • "Forstyrret barn - forstyrret liv" av Anna Luise Kirkengen
  • "EQ - emosjonell intelligens i livet og på jobben" av Bodil Wennberg
  • "Livets øyeblikk" av Einar Øverenget
  • "Flodhesten i dagligstuen - om medavhengighet og møtet med barnet i oss" av Tommy Hellsten
  • "Kroppens skjulte språk - når følelser blir smerter" av Solveig Bøhle
  • "Den musiske medisin - lyd og musikk som terapi" av Audun Myskja