I skogens dype minne

av (forfatter) og Knut Johansen (oversetter).

Gyldendal 1999 Innbundet

Et mord tvinger Leszek, fortelleren i historien, og de andre innbyggerne i den polske landsbyen, til å ta et oppgjør med samfunnet de lever i, den tragiske fortiden, Holocaust, straff, tilgivelse og personlig identitet.

Denne romanen begynner som en thriller der hovedpersonen er en amatørdetektiv. Stedet er en liten polsk landsby, Jadowia. Tiden er like etter at kommunismen har spilt fallitt. En ung mann blir funnet drept i skogen like ved. Politiet .; rester etter det gamle regimet .; gjør lite og ingenting. Unge Leszek og den dreptes far setter i gang sin egen etterforskning. I løpet av denne får de kontakt med flere av den lille byens dypeste hemmeligheter, som også berører deres egne familier. Hemmelighetene er både knyttet til forsvinningen av en stor gruppe jøder under siste krig og til den frykten, undertrykkelsen, fortielsen og korrupsjonen som har funnet sted under kommunistenes herredømme. En vakker og sår roman om kollektiv skyld og soning. En europeisk roman om noen av 1900-tallets traumer. Charles T. Powers (1943-96), Pulitzerpris-nominert journalist, var i tjue år knyttet til The Los Angeles Times. Mellom 1986 og 1991 var han avisens Øst-Europa-korrespondent. Dette ble hans eneste roman.

Utgivelsesår 1999

ISBN13 9788205257788