Hypokondri

og kognitiv terapi

Pax 2014 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no

En liten byll er opplagt et tegn på kreft. Hjertebank betyr snarlig infarkt. Cirka 50 000 mennesker i Norge lider av det vi kaller hypokondri, eller helseangst. Tilstanden kjennetegnes av at en tror en er alvorlig syk, til tross for at grundige undersøkelser viser at en ikke er det.
Overlege Ingvard Wilhelmsen startet og driver verdens første klinikk for hypokondri. Han bruker hypokondribegrepet som en seriøs sykdomsbeskrivelse, noe man kan få hjelp til å bli frisk fra. I denne boka gir han en innføring i hva hypokondri er og hvordan det kan behandles.Kognitiv terapi er en effektiv behandling av hypokondri. Ingvard Wilhelmsen gir en kort innføring i prinsippene bak kognitiv terapi, og viser hvordan slik terapi kan gjennomføres praktisk. Han presenterer også en rekke tankevekkende og lærerike sykehistorier fra pasienter som har fått hjelp til å tenke annerledes om seg selv og sin egen helse.

Hypokondri og kognitiv terapi ble utgitt første gang i år 1997.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2014

Dette er en liste med bøker basert på virkeligheten/sanne historier, bøker som har gjort inntrykk. Historier som har fått meg til å le, og gråte.

Listen er over bøker jeg har lest.
Jeg kommer stadig på nye bøker og har derfor konkludert med at jeg aldri blir ferdig. Jeg har skrevet noen kommentarer men er langt fra ferdig.

Listen oppdateres.
Jeg setter utrolig stor pris på boktips, selvom jeg skulle ha lest de før.
Kom gjerne med innspill

• "Livet er et usikkert prosjekt" av Ingvard Wilhelmsen
  • "Den beste sommeren - en bok om glede, søskenkjærlighet og om å leve på lånt tid" av Emilia Polbratek
  • "Kongen anbefaler - holdninger for folket" av Ingvard Wilhelmsen
  • "Sjef i eget liv - en bok om kognitiv terapi" av Ingvard Wilhelmsen
  • "Det er ikke mer synd på deg enn andre - en bok om ansvar og frigjøring" av Ingvard Wilhelmsen
  • "Hjernen er stjernen - ditt eneste uerstattelige organ" av Kaja Nordengen
  • "Skynd deg å elske - om å holde sammen når dagene mørkner" av Laila Lanes
  • "Sjarmen med tarmen - om et av kroppens mest undervurderte organer" av Giulia Enders
  • "Din godhet" av Linda Olsson
  • "Jeg vet hvem du er" av Yrsa Sigurdardóttir