Hva er poenget?

om meningsløshetens psykologi og eksistensielle samtaler

Fagbokforlaget 2023 Heftet

Hva er det eksistensielle perspektivet på livet? Hvordan kan vi ha gode samtaler om meningsløshet? Har vi for høye forventninger til livets mening? Hvordan kan meningsløshetens smerte lindres? Kan opplevelsen av meningsløshet også være frigjørende?
Denne boken vil svare på disse spørsmålene, gi en ny forståelse av meningsløshetens psykologi og tilby flere måter å forholde seg til eksistensielle meningskriser på. Meningsløsheten belyses med en rekke eksempler fra filosofi og skjønnlitteratur, samt flere vignetter som viser hvordan eksistensielle samtaler om mening kan gjennomføres i praksis.
Her utfordres også den etablerte sannheten om at livet må ha mening for å være verdt å leve.
Målgruppen er alle som ønsker å supplere sin samtalevirksomhet - enten det er som lege, psykolog, prest, sosionom, rådgiver, filosofisk praktiker eller annet - med det eksistensielle perspektivet på mening. Boken er skrevet på en lettfattelig måte som dessuten gjør den tilgjengelig for den allmenne leser med spesiell interesse for meningsløsheten.
Anders Malkomsen er lege i spesialisering i psykiatri. Han forsker på mekanismer for bedring i samtaleterapi ved Oslo universitetssykehus, og har publisert flere vitenskapelige artikler.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2023

Med begrepet "angst" tenker vi ikke på den utvannede varianten avbegrepet der både ubehag, uro, frykt, nervøsitet, spenning og andre hverdagslige følelser er blitt dyttet inn. I eksistensiell forstand bruker vi begrepet angst for for menneskets møte med de eksistensielle grunnvilkårene. Vi forstår da at angst ikke er feighet, men tvert imot. Det krever stort mot å føle angst fordi det krever at vi støter mot livets eksistensielle grunnvoll. Vi kan derfor si at bare pyser er angstfrie hele livet.

"Om jeg vasker meg i dag eller ikke, hva betyr det egentlig?" Det er ofte i dette lille ordet "egentlig" at det depressive henter sin eksistensielle næring. For ingentig betyr egentlig noen ting hvis vi ikke bestemmer oss for at det skal bety noe.

Slik det alltid finnes noe meningfullt i det meningsløse, finnes det alltid noe meningsløst i det meningsfulle

Det ligger en makt i det meningsløse som kan være fristende å misbruke. Alt man ikke ønsker å gjøre, kan erklæres som meningsløst. Den som er redd for å bli såret og derfor ikke tør å knytte seg til andre, kan erklære alle menneskelige relasjoner for meningsløse. Den som ikke orker å redusere forbruket sitt, kan på samme måte erklære kampen mot klimakrisen for meningsløs ved å hevde: «Mitt lille bidrag betyr ingenting.» Ved å erklære seg betydningsløs i den store løsningen kan man fortsette som før.

Å leve er å tåle den angsten som oppstår i nærheten av det som gjør menneskelivet krevende, men hvori kilden til kreativitet og vitalitet finnes

Under evig utarbeidelse...

• "Lev her og nå! - lev i nået - få ny energi og balanse" av Eckhart Tolle