Omtale fra forlaget
Hva skjer med journalistikken i en tid da det gjerne heter at vi er alle journalister? Med engasjement og innsikt diskuterer forfatteren journalistikkens vesen, tradisjoner og utfordringer og viser hva som står på spill i en medievirkelighet som er i stadig endring. Den tradisjonelle journalistikkens portvaktrolle og tilnærmede publiseringsmonopol er en saga blott. Fagets uklare ekspertise er utfordret og omtvistet. En samfunnskontrakt settes på prøve.
Journalistiske nyorienteringer finner sted, ikke minst i møtet mellom journalister og publikum. Det snakkes mye og begeistret om borgerjournalistikk og brukergenerert innhold. Dialogen mellom profesjonelle og amatører feires av tidsriktige medieideologer. En uformell stil slår igjennom, og «Det store Vi» avløses langt på vei av «Det store Du».
Vil journalistikken dø, eller er den kanskje heller i ferd med å bli allestedsnærværende? En hardkokt journalist-detektiv dukker tidvis opp i teksten og gir sitt bidrag til mysteriets løsning. Forfatteren gir oss innblikk i journalistikkens sjangere, i tradisjoner, henvendelsesformer og utfordringer. Til sist i boka lanserer Martin Eide ti bud for en oppegående journalistikk. Det første budet lyder: Du skal ikke ha andre oppdragsgivere enn en demokratisk offentlighet.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2013
Format E-bok
ISBN13 9788215019642
EAN 9788215019642
Serie Hva er (40)
Språk Bokmål
Sider 151
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket8 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket