Hjertet får ikke rynker

av (forfatter), Ilon Wikland (illustratør) og Elisabeth Bjørnson (gjendikter).

Piratforl. 2008 Innbundet

Boken inneholder tekststykker hvor forfatteren forteller anekdoter, filosoferer og undrer seg over livets små og store hendelser.

I Hjertet får ikke rynker folder Mark Levengoods univers seg ut. En verden der kinesiske Elvis-imitatorer skinner om kapp med Danmarks dronning, og der Skolelæreren Som Gud Glemte forsoner seg med Jesus i Orlando (noe Gud gjerne vil glemme). Her møter vi den nye våren som blomster i krematoriets park, samt naboens utette hund, som forfatteren mistenker å være en vandrende nyre i pels. Hjertet får ikke rynker lærer oss hvorfor det er risikabelt å tolke folk i form av blomsterbuketter, samt faren ved å stå på hodet uten truser. Det er lett å forstå hvorfor Mark Levengood er så høyt elsket. Denne boken er ikke bare en snarvei inn i hans hjerte men også til hjertene til hvert eneste menneske som i bunn og grunn synes at livet er ganske fantastisk.

Forlag Piratforl.

Utgivelsesår 2008

Genre Humor Hverdagsbetraktninger

Mofar ble gammel. Jeg pleide å skrike til ham og spørre hvilken del av sitt lange liv han husket best, og han svarte alltid: "Frokosten i morges."

...da mormor kom ut fra kammerset sitt og var veldig alvorlig, og så sa hun: " Jeg har tenkt meg om og kommet frem til at jeg vil bli kremert." Og morfar brettet sammen avisen og sa: "Jaha, ta på deg kåpen, så skal jeg hente bilen."

• "Skammen - roman" av Bergljot Hobæk Haff
  • "Gulldronning, perledronning - roman" av Margaret Skjelbred