Håndbok for damer

av (redaktør).

Frifant forl. 2001 Innbundet

Boka inneholder råd for kvinnen; om husmorrollen, barneoppdragelse, tjenestepikespørsmålet, korpulencens bekjempelse m.m., hentet fra blader og bøker som kom ut i årene 1843 til 1952. Med stikkord- og kilderegister.

Forlag Frifant forl.

Utgivelsesår 2001

Genre Humor

Man blir jo helt målløs når man leser hva de i fullt alvor trodde var riktig i gamle dager. Noen fra 1800-tallet, men så sent som etter 2. verdenskrig var det helt utrolig hva man hadde for tanker om kvinner og deres gjøren og laden, og ikke minst deres plikter! Jo, verden har gått fremover! Men ustyrlig morsomt å lese enkelte passasjer! Unn deg denne boka. Kan med fordel leses utsnitt fra i hyggelige sammenkomster til felles latter (les gapskratt!).

....men av og til skal mannen ofre litt tid på sin kone og vise henne den oppmerksomhet som hun hårdt trenger til og som man skylder henne, når hun er en brav kone.
Og hvorledes da?
Ved en gang om uken å spasere litt med henne, når hun har lyst og været er godt, og ved å ta henne med i et selskap, hvor man kan forutsette at hun morer seg.
Det liver opp, og hun vil vise seg takknemlig og i bedre humør, og - det vil ikke vanke så slemme gardinprekener når mannen de andre aftener ikke kommer så tidlig hjem!

Fra Kjærlighedens Veileder og Livets Lykkestjerne, 1869.

Morskabslæsning bør indskrænkes, og det må nøie påsees, at den er virkelig god og ikke egnet til at ophidse fantasien.

• "Tyven" av Göran Tunström
  • "Onde sirkler - noveller i utvalg ved Gordon Hølmebakk" av Roald Dahl