Grevens tid

Aschehoug 2011 E-bok

Romanen handler om den første halvparten av livet til grev Herman Wedel Jarlsberg (1779-1840), en av de mest toneangivende Eidsvollmennene i 1814. Den skildrer dramatiske år i livet hans, med nødsårene, blokaden, krigene og det høye politiske spillet i årene før 1814 som bakteppe.

"Grevens tid" skildrer den første delen av livet til grev Herman Wedel Jarlsberg, en av de mest toneangivende Eidsvollmennene i 1814. Han vokste opp som norsk ambassadørsønn i Napoli, Haag og London. Den unge greven var frihetssøkende og opprørsk, og tiden han levde i, var urolig. Flere ganger trosset han storm og engelske krigsskip over Skagerrak for å skaffe korn til utsultede nordmenn, og han mønstret et frivillig jegerkorps for å slåss mot svenskene. Wedel Jarlsberg ville skape et selvstendig, uavhengig Norge bygd på ideene fra den franske revolusjon.
Romanen følger hans usedvanlige og spenningsfylte liv og skildrer samtidig en dramatisk tid i Norge med nødsår, opprør, blokader, kriger og det politiske spillet i årene før 1814.
"Grevens tid" bygger på brev, skriv, dagbøker, protokoller og beretninger. Historien er farget av Karsten Alnæs' innlevelse og fantasi der kildene tier.

Utgivelsesår 2011

• "Peter Christen Asbjørnsen - diger og folkesæl" av Truls Gjefsen
  • "Christian Frederik - konge av Norge (1814)" av Lars Roar Langslet
  • "Drikkeskikker - nordmenns drikkevaner gjennom 1000 år" av Astri Riddervold
  • "Kruso" av Lutz Seiler
  • "Nedenunder og hjem - nordmenn i Australia gjennom 400 år" av Fredrik Larsen Lund
  • "Svik og gråsoner - norske spioner under 2. verdenskrig" av Tore Pryser
  • "Blant slaver og sjørøvere - en bergensskippers forunderlige skjebne" av Tore L. Nilsen
  • "Ridderne på Rhodos" av Bo Giertz
  • "Slavernes øer. Tegninger af Birte Lund" av Thorkild Hansen
  • "Ingen jul uten juleheftene - julehefter i Norge 1911-2003" av Haakon W. Isachsen
  • "Kirker i Norge. Bd. 1 - middelalder i stein" av Øystein Ekroll
  • "Flammeslukeren - Ole Bull - en livshistorie" av Ketil Bjørnstad