Gjør ingen skade

fortellinger om liv, død og hjernekirurgi

av (forfatter) og Inger Sverreson Holmes (oversetter).

Pelikanen 2016 Innbundet

Gjør ingen skade henter sin tittel fra den hippokratiske ed, og uttrykker det daglige skjebnedramaet den britiske hjernekirurgen Henry Marsh lever med. Boka er et uforglemmelig blikk inn i opp- og nedturene i et liv som er viet det å grave i andres hjerner. Den er et ærlig og engasjerende portrett av det kirurgiske dramaet, kaoset og forvirringen på et moderne sykehus, og ikke minst, behovet for håp når man konfronteres med noen av livets mest skjebnesvangre avgjørelser.

Marsh' bok er dypt fascinerende og griper tak i leseren uansett hvor medisinsk interessert denne skulle være i utgangspunktet. Vi er ikke alle kirurger, men vi er alle potensielle pasienter. Gjør ingen skade er på alle måter en dypt humanistisk bok.

Henry Marsh (f. 1950) er en velrenommert britisk hjernekirurg som inntil nylig hadde sin praksis på St. Georges Hospital i London. Den prisbelønte boka om hans praksis som kirurg både hjemme og rundt i verden, Gjør ingen skade (Do No Harm, 2014), ble i The Economist karakterisert som "så elegant skrevet at det ikke er rart noen sier at nevrokirurgien her har funnet sin Boswell."

Forlag Pelikanen

Utgivelsesår 2016

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Henry Marsh

Nøkternt om et langt liv som kirurg. Marsh prøver ikke å framstå som supermann av noe slag, men er tvert imot opptatt av at det er begrenset hva legevitenskapen kan få til, selv i 2016. Her er tabber som ødelegger folk for livet, og vellykkede operasjoner hvor prisen for videre liv er betydelig for den som blir operert. Boken er også et angrep på moderne sykehusbyråkrati og -driftsformer.

Etter denne boka har jeg blitt mer tilbøyelig til å mene at folk må få dø i stedet for å leve i årevis som hjelpeløse pleiepasienter. Om jeg hadde sagt det samme hvis det var mitt familiemedlem som var i den situasjonen, er selvsagt et annet spørsmål. Denne boka setter tankene i sving, og får deg til å være glad for hver dag du lever uten svulst på hjernen.

Litteraturfestivalen Kapittel går av stabelen her i Stavanger 14. - 18. september. Årets tema er vandring. Vi på biblioteket har laget en liste med over hundre aktuelle bøker til festivalen.

• "Hjertebank - alt om kroppens viktigste organ" av Johannes Hinrich von Borstel
  • "Alt du må vite om vaksiner" av Tone Fredsvik Gregers
  • "Marshmallowtesten - nøkkelen til viljestyrke" av Walter Mischel
  • "Katten - atferd og velferd" av Bjarne O. Braastad
  • "Vi er sterkere enn vi tror - det viktigste jeg har lært av 10 000 pasienter" av Jørgen Skavlan
  • "Psykehus" av Drea Karlsen
  • "Uavhengighetsdagen" av Richard Ford