Generasjon prestasjon

hva er det som feiler oss?

av (forfatter) og Per Andreas Tønder (oppleser).

Lydbokforlaget 2020 Lydfil

Er vi i ferd med å forstå ungdommen i hjel? Unge i dag føler at de tidlig må planlegge og disiplinere seg for framtiden, prestere optimalt på skolen, på treningssenteret og på sosiale medier som Snapchat, Instagram og Facebook. For mange unge, spesielt jenter, resulterer dette i økte psykiske helseplager, stress og press. Hva må gjøres? Til stadighet blir det gjentatt at vi må snakke mer om hvordan unge egentlig har det, og livsmestring er på full vei inn i skolen for å lære elever følelsenes ABC, men kanskje er tiden moden for også å spørre om de terapeutiske løsningene og det forskende blikket egentlig er så sunt. Vi ser ikke ut til å gjøre annet enn å snakke om det, uten at det ser ut til å dempe uroen verken hos de unge eller de voksne. Boken er interessant for alle som er i kontakt med ungdom, og som samtidig ønsker å forstå tiden vi lever i, litt bedre.

Ole Jacob Madsen (f. 1978) er professor i kultur- og samfunnspsykologi ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo.

«Denne boka om de unges psyke bør - nei MÅ - du lese.» Cathrine Krøger, «Dagbladet»

«På den annen side forklarer Madsen at diskusjonen om ungdommens tilstand til sjuende og sist dreier seg om hvordan vi alle har det, og hvor vi som samfunn er på vei. Det er ytterligere et argument for å lese Generasjon prestasjon.» Jan Oscar Bodøgaard, Bedre skole 1/2019

«Madsen leverer med denne boken et tiltrengt kritisk bidrag til diskusjonen om unge i dag.» Kristoffer Chelsom Vogt, Apollon 1/2019

«Eksisterer Generasjon Prestasjon? Gjennom en intelligent og mangefasettert analyse utfordrer Ole Jacob Madsen våre fordommer om fenomenet.» Joanna Rzadkowska, Bokvennen, januar 2019

«Å fordype seg i boka Generasjon prestasjon er et "must" for alle som har med barn og unge å gjøre.» Ingeborg Tveter Thoresen, forebygging.no, januar 2019

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2020

Format Lydfil

• "Moderne personlighetspsykologi" av Henrik Høgh-Olesen
  • "Kraften i tomme tanker - kunsten å tenke ingenting" av Ingunn Kyrkjebø
  • "Skal landet gro att? - korleis berge norsk jordbruk" av Siri Helle
  • "Musikk og hjernen - om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen" av Are Brean
  • ""Det er innover vi må gå" - en kulturpsykologisk studie av selvhjelp" av Ole Jacob Madsen
  • "Lykke - lyden av applaus med vintervotter og tusen andre ting å bli glad av" av Marthe Landsem
  • "Selvforsvar mot kreft - 10 grep du selv kan ta" av Øyvind Torp
  • "Ingen mennesker er født frie - kritikk av liberalismen" av Oscar Dybedahl