Gå under jorda

Oktober 2014 E-bok

Ei jente blir med biologilæreren sin på en reise til et Jugoslavia i krig. En TV 2-reporter greier ikke å glemme synet av et kvinnelik i snøen. En dramatiker skjuler en forbrytelse i sitt mest kjente teaterstykke.

I Gå under jorda veves historier om smittende ensomhet, kjærlige parasitter, falmende lærere og forbrytelser mot menneskeheten sammen på overraskende vis. Mikkel Bugges første roman er full av lekne ekspedisjoner inn i en verden av grenseoverskridende vitenskap og forskrudde myter. Dypest sett handler det kanskje om de mørke hullene i historiene vi ikke forteller hverandre, og de svarte klumpene som blir igjen inni oss.

"Gå under jorda" er en roman om de som går under, og de som går videre.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2014

Tildelt litteraturpris Havmannprisen 2010

Mia hadde en lonermentalitet. Hun var loner, og hun visste det. Å være en loner var naturligvis noe helt annet enn å være ensom. En loner er fullt klar over sin egen ensomhet, med istedenfor å innbille seg at den skulle forsvinne eller skamme seg over ensomheten, fronta man den.

Folk sa at forelskelsen satt i magen. De påsto at kjærlighet kom fra hjertet, men de som sa sånt hadde aldri elska noen. Den store kjærligheten sitter i lårene, tenkte Mia. Den gjør ikke beina ustø eller får ungjenter til å falle om på hete sommerdager, nei, den får en til å gå i den retninga en vil, og å mene noe med de stegene en tar.

Det var et I:I-forhold mellom Iver og det iverske språket, og dette ønska han å endre på.

Greit å holde styr på det :)

• "Synkere og svevere - fortellinger" av Thomas Lundbo
  • "Yttersider - noveller" av Mikkel Bugge