Fortellingen om Arsenal

våpenfabrikken som ble Londons største fotballklubb

Kagge 2010 Innbundet

Boka handler om den engelske fotballklubben Arsenal, og forteller bl.a. om hvordan klubben oppsto som et alternativ til rugby, om storspillere som Charlie George, Thierry Henry og Cesc Fàbregas, om norske spillere i klubben og om hvordan Arsenal er den klubben som har vært lengst sammenhengende i den øverste divisjonen i England.

De ønsket seg et alternativ til rugby og cricket, de skotske arbeiderne ved våpenfabrikken Royal Arsenal i Woolwich, sør for Themsen i London. Det var grunnen til at de i oktober i 1886 stiftet klubben som vi i dag kjenner som Arsenal. Arsenal er den klubben i engelsk fotball som har vært lengst sammenhengende i den øverste divisjonen, der har de vært i over 90 år. Her blir du presentert for den ene storspilleren etter den andre, fra legendariske Charlie George til nyere spillere som Thierry Henry og Cesc Fàbregas. Også managere får sin plass i boka, med bl.a. Herbert Chapman og Arsène Wenger i spissen.

Forlag Kagge

Serie Fortellingen om

Omtalt sted England

Omtalt person Arsenal (fotballklubb)

• "Fortellingen om Rosenborg - "troillongan" som vant hele kongeriket og rundspilte halve Europa" av Jørgen Stuevold
  • "Fortellingen om Vålerenga - østkantbohemene som ble Oslos stolthet" av Arild Rønsen
  • "Fortellingen om Brann - klubben hele Norge brenner for" av Eduardo Andersen
  • "Fortellingen om Manchester United - arbeiderklubben som ble verdens beste fotballag" av Ronny Johnsen
  • "Fortellingen om Cristiano Ronaldo - fattiggutten som ble verdens beste fotballspiller" av Tom Stalsberg
  • "Fortellingen om Liverpool - utbryterklubben som ble Englands mestvinnende fotballag" av John Arne Riise
  • "Doktor Proktor og det store gullrøveriet" av Jo Nesbø
  • "Nye spell av Emil fra Lønneberget" av Astrid Lindgren