Fortellingen om Vålerenga

østkantbohemene som ble Oslos stolthet

Kagge 2010 Innbundet

I denne boken kan du lese historien om Vålerenga, helt fra starten på Sotahjørnet og frem til store seire i seriemesterskap og cupfinaler. Du får høre om oppturer og nedturer, og møter gamle helter med rare navn, som Henger'n, Tippen og Snapper'n. Dagens idoler er også med, som toppscorerne Freddy dos Santos, Mohammed "Moa" Abdellaoue og kaptein Kristofer "Doffen" Hæstad. Med litteraturliste.

Hva hadde Oslo vært uten Vålerenga? Vålerenga er den fargerike fotballklubben med de beste spillerne og de iverigste supporterne. I denne boka kan du lese historien om laget, helt fra starten på Sotahjørnet og frem til store seire i seriemesterskap og cupfinaler. Du får høre om oppturer og nedturer, og møter gamle helter med rare navn, som "Hengern", "Tippen" og "Snapper'n". Dagens idoler på banen er selvsagt med, som toppscorerne Freddy dos Santos, Mohammed "Moa" Abdellaoue og kaptein Kristofer "Doffen" Hæstad. Og selvfølgelig - alle gode supportere synger som Klanen: "Enga, Enga Enga!"

Forlag Kagge

Serie Fortellingen om

Omtalt sted Oslo

Omtalt person Vålerenga fotball

Tildelt litteraturpris Ordknappen 2011

Hvis du spør folk hvorfor de er medlem av Klanen, er jeg sikker på at de fleste vil svare: "Fordi det er så gøy!" Jeg har vært på utallige turer med Klanen, og det skal du vite: Her er det aldri kjedelig!

• "Fortellingen om Arsenal - våpenfabrikken som ble Londons største fotballklubb" av Dag Bernhard Solheim
  • "Fortellingen om Brann - klubben hele Norge brenner for" av Eduardo Andersen
  • "Fortellingen om Rosenborg - "troillongan" som vant hele kongeriket og rundspilte halve Europa" av Jørgen Stuevold
  • "Fortellingen om Manchester United - arbeiderklubben som ble verdens beste fotballag" av Ronny Johnsen
  • "Fortellingen om Aung San Suu Kyi - ambassadør-datteren som ofrer seg for fred og frihet" av Kjell Magne Bondevik
  • "Fortellingen om Cristiano Ronaldo - fattiggutten som ble verdens beste fotballspiller" av Tom Stalsberg
  • "Fortellingen om Liverpool - utbryterklubben som ble Englands mestvinnende fotballag" av John Arne Riise
  • "Fortellingen om Rihanna - skolejenta som ble popprinsesse" av Celine Irgens Aagaard
  • "Fortellingen om Miley Cyrus - jenta som ble Hannah Montana" av Celine Irgens Aagaard
  • "Brakkesyke" av Jeff Kinney
  • "Den brutale sannheten" av Jeff Kinney