Fortellingen om Rosenborg

"troillongan" som vant hele kongeriket og rundspilte halve Europa

Kagge 2010 Innbundet

Boka tar for seg historien til Rosenborg Ballklubb. Vi kan blant annet lese om opphavet til kallenavnet "troillongan", om da de vant serien for første gang i 1967 med Odd Iversen som stjerne, og om klubbens suksess med Nils Arne Eggen som trener på 1990-tallet. Boka inneholder også presentasjoner av kjente spillere.

Rosenborg Ballklubb er et eventyr. Den vesle bydelsklubben fra Trondheim trengte mange år på å spille seg gode. I 1960 fikk keeperen en trollkjerringmaskot å feste i nettmaskene som skulle hjelpe dem til cupfinaleseier. RBK vant, og fra da av var de kjent som "Troillongan". I 1967 vant de serien med Odd Iversen som stjerne. Men det var først da Nils Arne Eggen fikk trenerjobben sent på 1980-tallet at eventyret virkelig tok av. Gjennom 1990-årene vant "Troilliongan" hele kongeriket, og Rosenborg ble snart et kjent navn i fotball-Europa etter å ha slått klubber som Real Madrid og AC Milan i Champions League. Og eventyret er ikke slutt...

Forlag Kagge

Serie Fortellingen om

Omtalt sted Trondheim

Omtalt person Rosenborg ballklub

• "Fortellingen om Marit Bjørgen - trønderjenta som ble hele verdens VM-dronning" av Anette Bøe
  • "Fortellingen om Brann - klubben hele Norge brenner for" av Eduardo Andersen
  • "Fortellingen om Manchester United - arbeiderklubben som ble verdens beste fotballag" av Ronny Johnsen
  • "Fortellingen om Arsenal - våpenfabrikken som ble Londons største fotballklubb" av Dag Bernhard Solheim
  • "Fortellingen om Robert Pattinson - Twilight-vampyren som sjarmerte en hel verden" av Hillevi Forsman
  • "Fortellingen om Vålerenga - østkantbohemene som ble Oslos stolthet" av Arild Rønsen
  • "Fortellingen om Petter Northug jr. - nordtrønderen som ble verdens beste skiløper" av Carina Olset
  • "Fortellingen om Michael Jackson - barnestjernen som ikke ville bli voksen" av Silje Larsen Borgan
  • "Fortellingen om Cristiano Ronaldo - fattiggutten som ble verdens beste fotballspiller" av Tom Stalsberg
  • "Fortellingen om Alexander Rybak - askeladden som dro ut i verden og vant alles hjerter" av Per Asbjørn Risnes
  • "Fortellingen om ABBA - kjærestene som fikk verden til å synge Mamma mia!" av Sturle Scholz Nærø
  • "Fortellingen om Liverpool - utbryterklubben som ble Englands mestvinnende fotballag" av John Arne Riise