Fortellernes marked

historien om Gotvin Solengs oppdagelser

Cappelen Damm 2009 Heftet

Bibliotekar Gerbert Rodin i fjellbygda Vanndal befinner seg i den egyptiske ørken sammen med en mystisk kvinne. Gjennom to år har han og bygdas veterinær mottatt åtte brev fra den frafalne presten Gotvin Soleng. Det viser seg at disse brevene inneholder en oppdagelse som skal komme til å forandre verdenshistorien for alltid. Boken er en frittstående oppfølger av Prost Gotvins geometri.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788202301286

EAN 9788202301286

Serie Brødrene Soleng (3)

Omtalt sted Norge Egypt

Dette er en frittstående oppfølger til "Prost Gotvins geometri", som jeg nok burde ha lest før jeg ga meg i kast med denne boka. Dette gjorde at det tok noe lenger tid å komme inn i plottet.

Gerbert Rodin, bibliotekar i bygda Vandal, befinner seg i Egypts ørken sammen med en mystisk kvinne. Han og hjembygdas veterinær har gjennom et par år mottatt en rekke kodede brev fra den frafalne presten Gotvin Soleng. Sammen avslører de at verdensreligionene er en stor bløff, og opprinnelig ble dannet ved hjelp av historieforfalskning i stor stil.

Bibliotekaren og veterinæren mesker seg med betydelige mengder god mat og drikke under veis. Nettopp dette har jeg tidligere forbundet med Frederic Drum-bøkene, og jeg syntes derfor det ble litt over kill med en reprise på temaet også i denne boka.

Min opplevelse av boka er nok svært preget av at nå er jeg lei av bøker om den hellige gral, Jesus Kristus som en falsk profet etc. etc. Da hjelper det ikke at Gert Nygårdshaug egentlig tenkte å gi ut denne boka lenge før Da Vinci-koden og lignende bøker utkom ... Boka hans kom ganske enkelt for sent. Hadde den derimot kommet ut for over ti år siden, ville den garantert ha blitt en kjempesuksess.

"Fortellernes marked", Gert Nygårdshaug 05.12.12
Når Gert tar oss med inn i sitt univers, tar han gjerne med alle ingrediensene som er vårt univers, og setter det sammen på en ny måte. Fantastisk bra bok som egentlig skulle kommet ut for lenge siden, men før den ble ferdigstilt kom det andre bøker som tok for seg det samme temaet: religionshistorie, tempelriddere, blodlinja div vers fra nytestamentet osv. Mine tanker går til Davinci koden, men der hvor Dan Brown øser opp tempoet og klipper boken som et filmmanus, tar Gert oss ned, spiser god mat, drikker god vin, fisker litt harr og presenterer dype samtaler mellom to nysgjerrige og kloke venner; en bibliotekar og en veterinær. Disse to får post fra en venn som feilsøker litt i nytestamentet og dens helter, og de to vennene gir ham særdeles god hjelp. Der Browns Langdon tolker symboler, går disse karene langt inn i testamentet og støttende tekster. Veldig spennende bok med litt for mange fremmedord og referanser til at jeg slo opp på alt - det gjelder å la seg rive med og la ham rive ned :-)

Bøker jeg har lest i 2011, oppdateres fortløpende.

Jeg og venninna mi kjøpte en pose bøker for to hundre kroner, her er min halvdel av bøkene.

• "Solfiolinen ; Alkymisten : noveller" av Gert Nygårdshaug
  • "Søthjerte" av Gert Nygårdshaug