Forbyttet

dokumentar

Schibsted 2010 Innbundet

Bjørn Harald Larsen blir forbyttet på fødestua i Steinkjær i 1948. Nesten seksti år senere får Bjørn vite sannheten, en sannhet mange allerede vet om i bygda, og han blir tvunget til å lage seg en ny livsfortelling.

Vi er i en by i Nord-Trøndelag få år etter krigen. To norske kvinner forlater fødestua i samme taxi. De sitter med hvert sitt guttebarn i fanget. En av guttene skal snart døpes Bjørn. Nesten seksti år senere, i 2006, får Bjørn vite at det var skjedd en feil på sykehuset. Barna var blitt forbyttet. Som etablert familiemann og næringsdrivende blir Bjørn konfrontert med livets store spørsmål. Vi lager oss alle en fortelling om våre liv, men i godt voksen alder tvinges Bjørn til å skrive sin helt på nytt. DNA-tester gir ham noen svar, men ikke alle: Hva er arv? Hva er miljø? Og hvem visste hva i det lille samfunnet? Dag for dag og situasjon for situasjon må gjenoppleves, helt tilbake til barndommen. Hvorfor la han ut på nattlige vandringer som liten gutt? Og hvorfor gikk han alltid i retning av det hjemmet der hans biologiske foreldre bodde?

Forlag Schibsted

Omtalt tid 1945-1999

Omtalt sted Nord-Trøndelag

Omtalt person Bjørn Harald Larsen

Litt for mange folk å holde styr på til at det ga den store leseflyten. Men sterk historie. Om folk bare sa det de tenkte av og til.

Kjenner du til begrepet resiliens? Det brukes innen barnepsykologi. Tidligere snakket man om løvetannbarn. Resiliens betegner evnen til å håndtere stress, og et barns motstandskraft mot å utvikle psykiske problemer. Pappa har god resiliens. Det er indre faktorer. Det er til tross for-faktorer. Personligheten eller arven som ikke lar seg ødelegge av miljøet.

De døde har rett til å ta sine svar med seg i graven, slik de levende har rett til å stille sine spørsmål.

I gammel tid var uttrykket "forbyttet" nærmest et psevdonym til "forhekset". Når det den gang, som i dag, ble født barn med misdannelser eller kromosomforstyrrelser, kunne forklaringen være at barnet var forbyttet, at de underjordiske hadde kommet seg inn i huset om natten og erstattet et velskapt spebarn med et underjordisk avkom.
Uttrykket har i seg en annen nyanse: Barnet, byttingen, er ikke ekte. I en tid hvor man skilte strengt mellom ekte og uekte barn, var byttingen den minst ekte av alle.

• "Marie og hennes elsker - jakten på mitt opphav" av Jahn Otto Johansen
  • "Den slemmaste dokka i Drammen" av Sigmund Falch