Eventyret

en biografi om Helge Ingstad

Gyldendal 2009 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp boka hos Bookis! Kjøp boka hos ark.no

Dette er første del av biografien om Helge Ingstad (1899-2001). Andre del er Oppdagelsen (2010). Som ung mann brøt han opp fra livet sitt i Norge og reiste til Canada som pelsjeger. Han var forfatter og forsker i arktiske strøk, og han hadde en dyp interesse for urbefolkninger og andre folkeslag som levde på naturens premisser. Denne boken handler blant annet om tiden han var sysselmann på Grønland og Svalbard og reisen han tok til Mexico i apacheindianernes forspor. Har litteraturliste og register.

Et fascinerende og spenningsfylt portrett av et norsk ikon. Få har levd et mer eventyrlig liv enn Helge Ingstad (1899.2001). Han var juristen som brøt opp og dro til Canada som pelsjeger, for aldri å se seg tilbake. Ingstad reiste og forsket i arktiske strøk hele livet og utviklet en dyp interesse og respekt for urbefolkningen. Eventyret omhandler Ingstads barndom og ungdomstid i Bergen, oppbruddet fra sakførerpraksisen i 1926 og årene som pelsjeger i Canada. Han var sysselmann på det norsk-okkuperte Øst-Grønland og reiste til Mexico i apacheindianernes fotspor i 1936. Ingstad fulgte sine egne drømmer og ble en av vår tids store helter. Bind 2, Sammen under Leidarstjernen. En biografi om Helge og Anne Stine Ingstadutkommer i 2010.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205390973

EAN 9788205390973

Omtalt person Helge Ingstad

EVENTYRET av Benedicte Ingstad. Denne boken har jeg lyttet til på Storytel. Veldig fascinerende og spennende å lære mer om Helge Ingstads liv. Dramatisk og eventyrlig! Lærerikt. Det er datteren som har skrevet den

• "Oppdagelsen - en biografi om Anne Stine og Helge Ingstad" av Benedicte Ingstad
  • "Herskapelig - Norge rundt på 1. klasse" av Toppen Bech
  • "Minneboken - norsk nostalgi" av Mona Stenseth Larsen
  • "Landet under Leidarstjernen - en ferd til grønlands norrøne bygder" av Helge Ingstad
  • "Helge Ingstad - en biografi" av Frode Skarstein
  • "Søsken til evig tid" av Ivar Myklebust Longvastøl
  • "Sepp - en biografi om Leonhard Seppala" av Nina Kristin Nilsen
  • "Oppdagelsen av det nye land" av Helge Ingstad
  • "Etter Ruth" av Nicola Rayner
  • "Nesten et helt menneske - lappeteppe 2" av Anne-Cath. Vestly
  • "Vesterveg til Vinland - oppdagelsen av norrøne boplasser i Nord-Amerika" av Helge Ingstad
  • "Hank" av Håvard Rem