Folket på Vinje

Bind 2

En fortelling om høvedsmannen og det samfunnsengasjerte mennesket Dorius Olais Pedersen Vinjes liv (1858-1900), "Høvedsmannen Dorius"

Kolofon 2009 Innbundet

Dette er historien om samfunnsutviklingen og ikke minst om utviklingen av skolen i siste halvdel av 1800-tallet. Sentralt står driften av skoleinternatet i Finnvågan og lærer Gundersens engasjement i barna og bygda. Driften av internatet førte til nye aktiviteter og nye sosiale bevegelser, og kretsen rundt aktive personer som Dorius førte til et rikere liv i heimene. Det som opptok de fleste, var likevel den manglende sikkerheten for fiskerne som driftet på havet utenfor Vesterålen. Dette er andre boka om Folket på Vinje.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2009

Serie Folket på Vinje (2)

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Nordland

Omtalt person Dorius Olais Pedersen Vinje

Livet måtte leves.

Kunnskap i hodet er den største forutsetning for å kunne ta en god beslutning.

Respekten og takknemligheten mellom dem som var blitt berget og redningsmennene var ikke blitt målført i store ord og vendinger, men snarere forbigått i taushet. Neste gang kunne rollene være byttet om.

Det kunne like godt ha gått galt, og da ville tolv mann ha blitt alt annet enn helter. Bare sorgen og savnet ville vært det som var blitt husket.

De fleste av oss lever et liv fylt av konstant usikkerhet, og ingen vet hvilke budskap dagen og langt mindre morgendagen vil bringe.

• "Folket på Vinje - Bind 1" av Johannes Rørtveit
  • "Hundre år - roman" av Herbjørg Wassmo