Folket på Vinje

Bind 1

En fortelling om fiskar/kvinne/bonde Anna Serine Kristine Olsdatters liv 1827-1917 "Anna på Vinje"

Kolofon 2008 Innbundet

Denne boka forteller om livet til Anna Serine Kristine Olsdatter, kalt "Anna på Vinje", i ei lita bygd i Øksnes kommune i Vesterålen på 1800-tallet. Vi får høre om kystbefolkningens harde liv, om kampen for det daglige brød, og om Annas skjebne som var representativ for de mange sterke kvinnene som holdt kystkulturen sammen. Dette er første boka om Folket på Vinje.

"Vi var som en familie som sorgen hadde lært å holde sammen og elske hverandre," skriver en av Annas sønner i et brev. Hovedpersonen er Anna Serine Kristine Olsdatter, eller bare kalt "Anna på Vinje", og boka er en sterk og bevegende fortelling om livet i ei lita bygd i Øksnes kommune i Vesterålen på 1800-tallet. Historien er langt på vei dokumentarisk. Forfatteren har simpelthen villet fortelle om hvor hardt livet kunne være for kystens befolkning i deres kamp for det daglige brødet. I et forord innrømmer han at det etter hvert ble nesten som et kall for ham å formidle Annas skjebne - og ikke fordi den var enestående, men snarere fordi den var representativ for skjebnen til en hærskare av sterke kvinner som har holdt hele kystkulturen sammen. Forfatteren dediserer boka til sine tre barn og sine fødte og ufødte barnebarn, "- for å fortelle dem og alle andre, at menneskets styrke er grenseløs og uovervinnelig." Forfatteren er født i Øksnes kommune i 1943 og vokste opp i Finnvågan. Faren, Targei Rørtveit, var lærer ved skoleinternatet. Mora, Oddny, som var fra Skipnes, var datter av Josef Pedersen i Skipneset, som igjen var et av barnebarna til hovedpersonen i romanen. Johannes blir dermed tippoldebarn til "Anna på Vinje". Familien forlot Finnvågan i 1958 og fl yttet til Kabelvåg. Etter 20 år som lærer sluttet han i skolen og startet opp egen bedrift innen lakseopppdrett, den nye vekstnæringen som var under utvikling langs hele norskekysten. Omtrent samtidig overtok familien ansvaret for fi skeværet Skipnes og startet bevaringsarbeidet for et av de mange "dødsdømte" utkantstedene som Kyst-Norge har så mange av. Aktivitetene og interessene har vært mange, og arbeidet med å ta vare på verdiene som kystkulturen representerer er blitt et stort engasjement. I 2007 ga han ut boka "Fiskeværet Skipnes - Fortid - Nåtid - Framtid", og som en naturlig følge kommer nå "Folket på Vinje", en fortelling som har som hovedformål å bevisstgjøre oss mennesker om kystkulturens iboende st

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2008

Serie Folket på Vinje (1)

Omtalt tid 1900-1914 1800-tallet

Omtalt sted Nordland

Omtalt person Anna Serine Kristine Olsdatter

En ting hadde hun lært, og det var å glede seg over de små ting mens øyeblikkene var der.

Hun skjønte at livsvisdom var noe som kom gradvis, og at alle mennesker ble formet og preget av utfordringene og hendelsene som møtte dem i livet de levde.

Ulykker spør ikke om lov til å komme, de kommer bare, og enten klarer du å bære dem, eller så går du under.

Av egen erfaring visste hun at styrken lå inne i menneskene, og at hendelsene rundt dem formet dem og utløste krefter som de knapt nok visste at de var i besittelse av.

... for å fortelle dem og alle andre, at menneskets iboende styrke er grenseløs og uovervinnelig.

• "Siste dans for Matilda" av Tamara McKinley
  • "Størst av alt - et rettssalsdrama" av Malin Persson Giolito