Folket på Innhaug

De norske bokklubbene 1984 Innbundet

Frost og misvekst truer avlingene i Trøndelags bygder, og folk har måttet blande bark i melet for å overleve. Mange har bukket under, og attpåtil har fogdens folk vært og tatt korn til hæren. Men nå er såkornet i jorda. Våren 1809 møter vi folket på Innhaug, en av bygdas fineste gårder. Det er bonden selv, Ole, som kommer ut for et stygt uhell, det er sønnene Bård og Hans, hustruen Gjertrud og faster Magret. Men fremfor alt er det ungjenta Oline, vakker, klok og følsom, og det er hennes kjærlighetshistorie som først og fremst fortelles. Boka er første bind i romansyklusen Innhaugfolket. De andre bøkene i syklusen er: Magret, Nytt rotfeste og Veiene møtes.

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 1984

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Sør-Trøndelag

Denne boken og resten i serien, åpnet øynene mine for mange bøker. Sjeldent hadde jeg lest så intensivt som etter å ha fått anbefalt denne. Endelig en bok med et skikkelig språk og skikkelig historie. At jeg samtidig tok eksamen og burde lest til denne istede, er en annen historie:) Den gang, 80 tallet, var jeg ung, travel og foretrakk lettleste bøker som var laget etter oppskriften på suksee. Her åpner Anne Karin Elstad opp en hel verden av bøker for meg og jeg har vært hektet siden.

Fantastisk bok fra bygdemiljø i Trønderlag på tidlig 1800-tall. Boka er utgitt i 1976 og har et språk og en flyt som man ofte kan savne i nyere tid. Elstad var en stor forfatter og alle hennes bøker tåles å leses igjen og igjen. Her følger vi familien på Innhaug og spesielt yngstejenta Oline. Gleder meg til neste bok!

1800-tallet, gårdsfolk, kjærlighet, død, strev og intriger. Jeg trodde ikke dette var min greie, men denne lydboka fullførte jeg på tre dager. Jeg ville jo vite hvordan det gikk med familien på gården Innhaug, folka som jobber for dem og de som gjerne vil inn.

Elsket den for 25 år siden iallfall, lo, gråt og kunne ikke legge den fra meg, skal lese igjen:)

Fantastisk - rett og slett! Hørte den på lydbok. Boka i seg selv er nydelig, og jeg tror innleseren (Hildegunn Eggen) faktisk høyner opplevelsen og levendegjør boka enda mer.

Vondest er det alltid for den som blir igjen. Den som reiser, har hele tida målet for øyet.

Året 1809. Gjertrud, matmora på Innhaug, sitter på burstrappa og lar syn og tanker fare. Maikvelden ligger skimrende og røykblå over fjellbygda. Gardene luter tjærebrune og solsvidde i slake lier ned mot elva som snor seg gjennom dalbotnen. Kveldshimmelen har ennå en svak rødtone over fjellheimen i vest. Det har vært en velsigna god vår.

Denne innledningen til "Folket på Innhaug" av Anne Karin Elstad dukker opp i meg hver mai og gir meg lyst til å lese boka på nytt, - og jeg har gjort det en del ganger! :-)

Arbeid deg trøtt, så slepp du ligge vaken og mane fram gammelkjærestene dine om natta.

Størst en den sorga du ikke kan se, tenker hun

For etter som Magret vokser til, blir hun mer og mer lik faren sin. Øynene er de samme, og det hender Oline kjenner saknet etter han flomme som et hett sjokk gjennom kroppen når barnet ser på henne med de samme leende brune øynene han hadde. Kjærligheta til han og til barnet går i ett for henne, og legger seg som et sugende trykk for bringa

Dette er noen av de klassikerene som jeg har lest og som jeg gjerne anbefaler.
De er uforglemmelige, til ettertanke og rett og slett bare veldig gode : )

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

Noen av bøkene i hylla mi, fler kommer etterhvert.

Ringenes Herre av Tolkien, Hellemyrsfolket av Amalie Skram, Folket på Innhaug av Elstad, Ut- og Innvandrere av Vilhelm Moberg, De som beveger verden av Aya Raand, Kildens Utspring av Ayn Rand, Anna Karenina av Tolstoj, Snømannen av Jo Nesbø, Engler og Demoner av Dan Brown og Djevelen holder lyset av Fossum.

Det er så utrolig mange flere jeg skulle ha nevnt, det ser jeg nå. Uansett er dette bøker som har fått terningskast 6 fra meg. Dette føltes som å velge noen av barna dine og dermed velge vekk noen haha :o))

• "Magret" av Anne Karin Elstad
  • "Nytt rotfeste" av Anne Karin Elstad