Folket på Innhaug

Aschehoug 1995 Heftet

Frost og misvekst truer avlingene i Trøndelags bygder, og folk har måttet blande bark i melet for å overleve. Mange har bukket under, og attpåtil har fogdens folk vært og tatt korn til hæren. Men nå er såkornet i jorda. Våren 1809 møter vi folket på Innhaug, en av bygdas fineste gårder. Det er bonden selv, Ole, som kommer ut for et stygt uhell, det er sønnene Bård og Hans, hustruen Gjertrud og faster Magret. Men fremfor alt er det ungjenta Oline, vakker, klok og følsom, og det er hennes kjærlighetshistorie som først og fremst fortelles. Boka er første bind i romansyklusen Innhaugfolket. De andre bøkene i syklusen er: Magret, Nytt rotfeste og Veiene møtes.

Utgivelsesår 1995

ISBN13 9788203175220

EAN 9788203175220

Serie Innhaugfolket (1)

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Sør-Trøndelag

Denne boken og resten i serien, åpnet øynene mine for mange bøker. Sjeldent hadde jeg lest så intensivt som etter å ha fått anbefalt denne. Endelig en bok med et skikkelig språk og skikkelig historie. At jeg samtidig tok eksamen og burde lest til denne istede, er en annen historie:) Den gang, 80 tallet, var jeg ung, travel og foretrakk lettleste bøker som var laget etter oppskriften på suksee. Her åpner Anne Karin Elstad opp en hel verden av bøker for meg og jeg har vært hektet siden.

Fantastisk bok fra bygdemiljø i Trønderlag på tidlig 1800-tall. Boka er utgitt i 1976 og har et språk og en flyt som man ofte kan savne i nyere tid. Elstad var en stor forfatter og alle hennes bøker tåles å leses igjen og igjen. Her følger vi familien på Innhaug og spesielt yngstejenta Oline. Gleder meg til neste bok!

1800-tallet, gårdsfolk, kjærlighet, død, strev og intriger. Jeg trodde ikke dette var min greie, men denne lydboka fullførte jeg på tre dager. Jeg ville jo vite hvordan det gikk med familien på gården Innhaug, folka som jobber for dem og de som gjerne vil inn.

Vondest er det alltid for den som blir igjen. Den som reiser, har hele tida målet for øyet.

Arbeid deg trøtt, så slepp du ligge vaken og mane fram gammelkjærestene dine om natta.

Størst en den sorga du ikke kan se, tenker hun

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

Ringenes Herre av Tolkien, Hellemyrsfolket av Amalie Skram, Folket på Innhaug av Elstad, Ut- og Innvandrere av Vilhelm Moberg, De som beveger verden av Aya Raand, Kildens Utspring av Ayn Rand, Anna Karenina av Tolstoj, Snømannen av Jo Nesbø, Engler og Demoner av Dan Brown og Djevelen holder lyset av Fossum.

Det er så utrolig mange flere jeg skulle ha nevnt, det ser jeg nå. Uansett er dette bøker som har fått terningskast 6 fra meg. Dette føltes som å velge noen av barna dine og dermed velge vekk noen haha :o))

Noen av bøkene i hylla mi, fler kommer etterhvert.

Romaner fra 1800-tallet Norge/Sverige

• "Magret" av Anne Karin Elstad