Første person og andre historier

av (forfatter) og Merete Alfsen (oversetter).

Oktober 2009 Innbundet

I denne novellesamlingen møter vi blant annet en kvinne som er på supermarkedet, og finner et lite barn plassert i handlekurven sin - et vakkert og ufyselig barn hun ikke vil ha. Vi kan også lese om kvinnen som møter og gjerne skulle ha støttet og advart den fjortenåringen hun en gang var, og om hva slags musikk som oppstår når Beethovens Fidelio møter Gershwins Bess.

Romanen er en gammel hore og novellen en spenstig nymfe, hører hun en mann si til en annen mann på en pub. Straks tar hun fram mobilen, og en sprelsk fortelling om novellens natur er satt i gang. Andre historier: Hun er på supermarkedet, og finner et lite barn plassert i handlekurven sin - et vakkert og ufyselig barn, som hun slett ikke vil ha. En dag kommer det en pakke på døra, illeluktende og uten avsender, som er ganske umulig å kvitte seg med. Hun skulle så gjerne støttet og kanskje advart fjortenåringen hun engang var og nå møter igjen. Hva slags musikk oppstår når Beethovens Fidelio møter Gershwins Bess? Her er tolv noveller som vil noe annet med deg.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2009

• "Før barbarene kommer" av John M. Coetzee
  • "La stå - noveller" av Ingvild H. Rishøi
  • "Når du ser meg" av Siri Hustvedt
  • "Hvite tenner" av Zadie Smith
  • "Til fyret" av Virginia Woolf
  • "Stalins kyr" av Sofi Oksanen
  • "Vente, blinke - eit perfekt bilete av eit personleg indre" av Gunnhild Øyehaug
  • "Utrenskning - roman" av Sofi Oksanen
  • "Vanære" av John M. Coetzee