Fidel

Fidel Castro

en illustrert biografi

av (forfatter) og Morten Oddvik (gjendikter).

Versal 2008 Innbundet

Fidel Castro er historiens lengst sittende ikke-kongelige statsoverhode, da han i februar 2008 overga han makten til sin bror Raúl, 83 år gammel. Dette er historien om livet til en av tidenes mest dedikerte revolusjonære, hvordan han kom til makten, og hvordan han beholdt den. Forfatteren er en personlig venn av Fidel Castro. Har litteraturliste og register.

Fidel Castro ble motstandshelt, nasjonalt symbol og levende legende før han fylte 30. FIDEL . en illustrert biografi er en lidenskapelig framstilling av hvordan en av tidenes mest dedikerte revolusjonære kom til makten . og beholdt den. Fidel Castros liv i tekst og bilder. I år er Fidel Castro mer aktuell enn på lenge, da han som historiens lengst sittende ikke-kongelige statsoverhode i februar 2008 overga makten til sin bror, Raúl. Boken inneholder over 150 bilder, plakater og illustrasjoner som spenner hele Fidels liv, flere av dem aldri tidligere offentliggjort, og mer enn 100 sitater fra Fidels skrifter, personlige brev og taler. George Galloway er medlem av det britiske parlamentet og personlig venn av Fidel Castro.

Forlag Versal

Utgivelsesår 2008

Omtalt sted Cuba

Omtalt person Fidel Castro

Jeg frykter ikke fengsel. Jeg frykter ikke raseriet til den elendige tyrannen som tok livet til 70 av mine kamerater. Fordøm meg. Det betyr intet. Historien vil frikjenne meg.

• "Flyktningen - Aksel Sandemose - en biografi" av Jørgen Sandemose
  • "Den store ml-boka - norsk maoisme sett nedenfra" av Jon Rognlien