Fellesskap og bønn

av (forfatter) og Finn-Ove Brandvold (oversetter).

Luther 2012 Innbundet

Et liv i fellesskap handler om hvordan kirka må tenke gjennom hvordan den best kan leve i fellesskap og bønn for å utføre sin tjeneste i verden. Bibelens bønnebok er ei innføring i Salmenes bok.

De to bøkene som her foreligger i ett bind hører til Dietrich Bonhoeffers senere produksjon. Et liv i fellesskap utkom første gang i 1939, og hans innføring i Salmenes bok, Bibelens bønnebok, som kom i 1940, er den siste han fikk utgitt før han fikk endelig skriveforbud av nazimyndighetene. Begge bøkene har tilknytning til Bonhoeffers arbeid og tenkning som rektor ved et av Bekjennelseskirkens prekenseminarer. Derfor hører de sammen. Kirken må til enhver tid tenke gjennom hvordan den best kan leve i fellesskap og bønn for å utføre sin tjeneste i verden. Med sine skarpe analyser og radikale tanker utfordrer Dietrich Bonhoeffer også vår tids kristne.

Forlag Luther

Hvor nå tjenesten til å høre, til å hjelpe og til å bære blir utført med troskap, kan også det siste og høyeste skje, nemlig tjenesten med Guds ord.

I stillheten finnes en vidunderlig kraft til klarhet, renselse og samling om det vesentlige.

Den som selv bærer, vet at han selv blir båret, og bare i denne kraften kan han selv bære.

Det finnes en likegyldig, ja, til og med en avvisende holdning til stillheten. Den viser seg ved forakt for Guds åpenbaring i Ordet. Her blir stillheten feiltolket til å være et høytidelig påfunn, et mystisk ønske om å komme hinsides Ordet. Stillheten blir da ikke lenger forstått ut fra sitt avgjørende forhold til Ordet. Stillheten er ganske enkelt at enhver blir stille innunder Guds ord.

Tempelets stillhet er tegnet på Guds hellige nærvær i sitt Ord.

• "True Spirituality" av Francis A Schaeffer
  • "Ånd og bokstav - den smale veien mellom fanatisme og forfall" av Peter Halldorf
  • "Kysse spor - daglig lesning fra den tidlige kristne kirken" av Peter Halldorf
  • "Kristi etterfølgelse" av à Kempis Thomas
  • "Du brennende kjærlighetsild - ni betraktninger om Den hellige ånd" av Peter Halldorf
  • "Motstand og hengivelse - brev og opptegnelser fra fengselet" av Dietrich Bonhoeffer
  • "Rykter om en annen verden - en vandring i troens grenseland" av Philip Yancey
  • "Jomfrumark - en moderne pilegrimsferd mot sine røtter" av Peter Halldorf
  • "Den sårede hjelper - hvordan vi med vår sårbarhet kan bli en kilde til liv for andre" av Henri J.M. Nouwen
  • "Drikk dypt av Ånden - Den Hellige Ånds nærvær og gaver i den kristnes personlige liv" av Peter Halldorf
  • "Hellige røtter" av Peter Halldorf
  • "Åndens folk - en disippelvandring gjennom Apostlenes gjerninger" av Peter Halldorf