Falske minner

om vår svikefulle hukommelse

av (forfatter) og Aleksander Melli (oversetter).

Spartacus 2018 E-bok

Vi er helt avhengige av hukommelsen vår for å fungere. Og minnene våre gjør oss til den vi er. Men kan vi stole på dem?? Det er helt normalt å glemme lyspærene man skulle kjøpt eller navnet på naboen. Men hva når et nøkkelvitne ?i en rettssak husker fullstendig feil?

I Falske minner forklarer Julia Shaw hvordan hukommelsen vår faktisk fungerer. Hun viser hvordan den? er utstyrt med alvorlige svakheter som gjør at minnene våre lett forandrer seg. Eller enda verre, at nye og falske minner kan oppstå eller regelrett plantes i hukommelsen vår.

Shaw viser at den menneskelige hukommelsen både er svikefull og imponerende raffinert. Den samler, lagrer og kobler sammen minnene på en så kompleks måte at vi knapt kan forestille oss det. Hvis vi lærer mer om hvordan hukommelsen fungerer, kan vi også lære oss å bruke den mye bedre.

Julia Shaw er psykolog og ekspert på hukommelsen - spesielt falske minner. Hun er forsker ved University College London, og jobber også med rettspsykologi. Boken hennes er solgt til 15 land.

Forlag Spartacus

Forlagets omtale dekker. Dette visste jeg fra før - eller trodde at det var slik? Jeg leste ikke hele.

• "Alle spørsmåls mor" av Rebecca Solnit
  • "Hvorfor vi sover - om å utnytte søvnens og drømmenes kraft" av Matthew Walker
  • "Grunnleggende plantediversitet - roman" av Kathleen Rani Hagen
  • "Spredning - dikt" av Nils-Øivind Haagensen